امروزه با رشد تکنولوژی، نوع سلیقه مخاطبان تغییر کرده است. دیگر کمتر محتوای متنی مورد استقبال قرار می گیرد. برای اینکه بتوانید مخاطبان را جذب خود کنید باید محتواهای جذاب و تصویری برای آن ها نشان دهید. اینفوگرافیک یکی از مدل های جدید محتوا است. در این مقاله درباره بازار کار طراحی اینفوگرافیک در ایران نیز صحبت خواهیم کرد.

 

طراحی اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک (Info Graphic) از ترکیب دو کلمه (Info) به معنی اطلاعات و (Graphic) به معنی گرافیک تشکیل شده است. اینفوگرافیک تکنیکی برای انتقال اطلاعات به صورت تصویر است. با استفاده از این روش، نحوه بیان برای شما آسان تر می شود. در طراحی اینفوگرافیک این هدف را داریم تا پروسه انتقال اطلاعات به مخاطب را ساده تر کنیم.

مغز انسان اطلاعات تصویری را 6 هزار برابر نسبت به متن سریع تر پردازش می کند. در واقع با طراحی اینفوگرافیک، داده های پیچیده و اطلاعات را به شکل های بسیار ساده و قابل فهم تبدیل می کنیم. در دنیای امروز که انتقال اطلاعات به سرعت در حال افزایش است، افراد معمولا کمتر زمان کافی برای تحلیل و بررسی اطلاعات را دارند. به همین خاطر اینفوگرافیک ها این زمان را برای ما کوتاه کرده اند.

 

هدف از طراحی اینفوگرافیک چیست؟

از اینفوگرافیک ما برای هدف های مختلفی استفاده می کنیم. مانند اطلاع رسانی، بالا بردن سرعت انتقال اطلاعات، راهنمایی های کاربردی، مجمتع کردن چند نوع اطلاعات در یک تصویر و... .

یکی دیگر از استفاده های اینفوگرافیک، نقشه های ساده است. اگر به داخل مترو دقت کرده باشید حتما این مدل نقشه ها را مشاهده کرده اید. با دیدن این نقشه ها شما به سادگی می توانید مسیر دلخواه تان را تشخیص دهید. معمولا در نقشه های مترو از رنگ های مختلف برای متمایز کردن هر مسیر استفاده می کنند تا مخاطب راحت تر مسیر دلخواهش را تشخیص دهد.

یکی دیگر از هدف های طراحی اینفوگرافیک، به خاطر سپردن مطالب است. زیرا طبق تحقیقاتی که انجام شده است، مغز انسان فقط 20 درصد از آنچه که در متن بوده است را به ذهن می تواند بسپارد. ولی 90 درصد از آنچه که مغز می تواند پردازش کند، محتوای تصویری است. به همین خاطر این روزها بیشتر از تصاویر استفاده می شود و بازار کار طراحی اینفوگرافیک در ایران رونق زیادی گرفته است.

 

زمینه های کاربرد طراحی اینفوگرافیک

زمینه های بسیاری وجود دارند که می توانند از طرح های اینفوگرافیک استفاده کنند.

  • آموزش
  • گزارش نویسی
  • تبلیغات
  • فرهنگ سازی
  • ترویج علم
  • رزومه نویسی
  • اطلاع رسانی
  • ارائه

 

 

شیوه های ارائه اینفوگرافیک

  • ایستا، مانند نقاشی، بروشو
  • پویا: مانند انیمیشن یا یک فیلم
  • تعاملی: مانند وبسایت یا یک بازی آموزشی
  • فیزیکی

 

بسترهای انتشار اینفوگرافیک

  • پوستر، بروشور
  • نرم افزارهای موبایل و دستکاپ
  • رسانه های تصویری
  • رسانه های مکتوب
  • وب سایت ها و رسانه های اجتماعی
  • تبلیغات محیطی

 

بازار کار طراحی اینفوگرافیک در ایران

در دنیای امروز، که مغز ما روزانه بمباران اطلاعات می شود، به خاطر سپردن مطالب بسیار سخت است. همچنین با توجه به شرایط زندگی زمان کافی برای بررسی اطلاعات کمتر شده است. در این جا، اینفوگرافیک به کمک ما می آید. در ادامه به بررسی بازار کار طراحی اینفوگرافیک در ایران می پردازیم. مشاغل و سازمان هایی که به این تخصص نیاز دارند را برای تان باز گو می کنیم.

 

سازمان و شرکت ها

بررسی و تحلیل آمار و ارقام امروز در سازمان ها امر حیاتی است. خیلی از سازمان های دولتی به خاطر نوع فعالیت شان، وظیفه اطلاع رسانی به مردم دارند. مانند وزارت بهداشت که هر روز آمار بیماران کرونایی را اعلام می کند. به همین خاطر بازار کار طراحی اینفوگرافیک بسیار رونق گرفته است. اگر طراح گرافیک هستید، باید مهارت طراحی اینفوگرافیک های جذاب را نیز فرا بگیرید.

 

شبکه های اجتماعی

امروزه تولید محتوا پیشرفت زیادی کرده است. مردم دیگر علاقه ای به دیدن محتواهای ساده و خسته کننده ندارند. اگر شما قصد دارید به عنوان ادمین شبکه های اجتماعی فعالیت کنید، باید یکی از مهارت هایی که به آن مسلط باشید، طراحی اینفوگرافیک باشد. زیرا بعضی از محتواها را باید به عنوان اینفوگرافی به معرض نمایش قرار دهید.

هر شرکت یا سازمانی یک حساب در شبکه های اجتماعی دارد. این کار برای جذب مخاطب و اطلاع رسانی کمک زیادی به آن ها می کند. به همین خاطر بازار کار طراحی اینفوگرافیک در ایران بسیار داغ است. پس همین حالا می توانید با یاد گرفتن این تخصص، درآمد زیادی کسب کنید.

 

وبسایت ها

طراحی وبسایت یکی از مشاغل پر درآمد در دنیا و ایران است. معمولا هر سازمان یا شرکتی یک وبسایت برای خود دارد. این کار به اعتبار و برند آن شرکت کمک می کند. همچنین می تواند از طریق این بستر اطلاع رسانی های مختلفی انجام دهد. برخی از این اطلاع رسانی ها نیز به صورت اینفوگرافیک صورت می گیرد.

امروزه در مصاحبه های شغلی، یکی از مهارت هایی که مدنظر صاحب وبسایت ها قرار دارد، طراحی اینفوگرافیک است. به همین خاطر بازار کار طراحی اینفوگرافیک در ایران بسیار داغ است. شما نیز می توانید طرح های گرافیکی خود را در سایت افرافایل به فروش برسانید.

 

چهار مرحله طراحی اینفوگرافیک اصولی

1- پیدا کردن موضوع مناسب

پیدا کردن موضوع، اولین مرحله برای طراحی اینفوگرافیک است. باید موضوعی انتخاب کنید که برای مردم جذاب باشد. اگر موضوعی انتخاب کنید که ترند روز است، اینفوگرافی تان خیلی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

از روزی که ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرده است، اهمیت اینفوگرافی ها بیشتر از قبل شده است. به عنوان مثال هر روز در اخبار ساعت 14 مجری یک طرح اینفوگرافیک از آمار های مبتلایان، فوتی های کرونا و... به مردم نشان می دهد.

افرادی که کار آنالیز و تحلیل و بررسی انجام می دهند، از اینفوگرافیک ها بسیار استفاده می کنند. مانند آنالیز و تحلیل بررسی مسابقات فوتبال که در دنیا انجام می شود، یکی از فواید این مدل محتوا به حساب می آید.

 

2- تحقیق و جمع آوری اطلاعات

قبل از اینکه شما تصویر اینفوگرافیکی را طراحی کنید، باید اطلاعات کافی داشته باشید. اطلاعات شامل داده هایی است که مخاطب قرار است با دیدن تصویر شما، آن را دریافت کند. این اطلاعات می تواند شامل اطلاعات آماری، تصاویر و نمودار و چارت های مختلف باشد.

مهم ترین مرحله طراحی اینفوگرافیک، اطلاعات آن است. زیرا اگر اطلاعات و داده هایی که در تصویر ذکر کرده اید موثق نباشد، تمام زحمت هایی که کشیده اید، بر باد خواهد رفت.

 

3- طراحی اینفوگرافیک

طراحی اینفوگرافیک، جذاب ترین مرحله این داستان است. حالا شما باید با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارید، آن ها را به صورت تصویر به مخاطب منتقل کنید. دقت کنید که نحوه طراحی تان باید ساده ولی در عین حال جذاب باشد. به شکلی که مخاطب در کمترین زمان ممکن بتواند اطلاعات وارد شده در این طرح را دریافت کند.

اگر خودتان مهارت توانایی طراحی اینفوگرافیک را ندارید، نگران نباشید. خیلی از سایت ها وجود دارند که طرح های لایه باز psd را در اختیارتان قرار می دهند. به عنوان مثال، شما می توانید طرح های لایه باز فتوشاپ را از سایت افرافایل خریداری کنید.

 

4- توزیع طرح اینفوگرافیک

زمانی که طراحی تصویرتان به اتمام رسید، به مرحله مهم ماجرا می رسیم. یعنی زمانی است که شما باید طرح اینفوگرافیک تان را در معرض نمایش قرار دهید. در کانال ها و وبسایت ها نمایش دهید. البته این قضیه بستگی به کانال های انتشار آن سازمان، شرکت یا وبسایتی دارد که شما به عنوان طراح گرافیک برای آن ها کار می کنید.

جدا از پلتفرم های سازمان و شرکت، شما باید محتوای اینفوگرافیک خود را در وبسایت و شبکه های اجتماعی خود نیز منتشر کنید. زیرا این یکی از نمومه کارهای شما محسوب می شود. افراد دیگر نیز آن را مشاهده می کنند و ممکن است از این طریق نیز پروژه فریلنسری پیدا کنید. به همین خاطر بازار کار طراحی اینفوگرافیک در ایران بسیار خوب است.

 

فروش طرح لایه باز اینفوگرافیک

امروزه تقاضای طراحی اینفوگرافیک در ایران بسیار بالاست. کافی است در گوگل دانلود اینفوگرافیک لایه باز را سرچ کنید تا متوجه این موضوع شوید. خیلی از شرکت ها یا سازمان ها نیاز به ارائه اطلاعات به صورت اینفوگرافی دارند. به عنوان مثال آن ها ماهانه اطلاعاتی را در قالب اینفوگرافیک منتشر می کنند. ولی لازم ندارند که هر سری یک قالب مجزا طراحی کنند. آن ها می توانند طرح لایه باز اینفوگرافیک را خریداری کنند. هر سری فقط اعداد آن را تغییر دهند.

اگر شما به عنوان گرافیست، مهارت بالایی در طراحی طرح های اینفوگرافیک دارید، می توانید طرح های لایه باز فتوشاپ طراحی کنید. سایت ها و پلتفرم های مختلفی هستند برای این کار وجود دارند. شما می توانید طرح های آماده و لایه باز اینفوگرافیک را که با فتوشاپ طراحی کرده اید را در سایت افرافایل به فروش برسانید. افرافایل پلتفرم فروش فایل گرافیکی در ایران است.

 

حرف آخر

اگر طراح گرافیک هستید یا دانشجو، دنبال مهارت های روز بازار باشید. یک زمانی بازار کار نیاز زیادی به طراح گرافیک که فقط مسلط به مباحث فتوشاپ باشد، داشت. ولی امروزه گرافیست ها باید مهارت های مختلف و جدیدی داشته باشند. طراحی اینفوگرافیک یکی از این مهارت ها محسوب می شود که با توجه به نیاز روز بازار کار، می توانید درآمد خوبی از این راه کسب کنید.

حتما سایت یا حداقل یک صفحه در اینستاگرام برای خود داشته باشید. در این پلتفرم ها نمونه کارهایی که برای خود یا پروژه های که انجام داده اید را منتشر کنید. از این راه می توانید پروژه های جدیدی برای خود بگیرید.

 

 

 
فایل های مرتبط
سربرگ بیمه کارآفرین

سربرگ بیمه کارآفرین

حمید دوست حمید دوست

تاریخ انتشار: 05 مرداد 1403
سربرگ بیمه ایران

سربرگ بیمه ایران

حمید دوست حمید دوست

تاریخ انتشار: 05 مرداد 1403
سربرگ بیمه سامان

سربرگ بیمه سامان

حمید دوست حمید دوست

تاریخ انتشار: 05 مرداد 1403
سربرگ بیمه

سربرگ بیمه

حمید دوست حمید دوست

تاریخ انتشار: 05 مرداد 1403
نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.