فتوشاپ در سه دهه گذشته استاندارد صنعتی برای ویرایش و طراحی عکس بوده است. در حالی که هیچ شکی در مورد قابلیت‌های فتوشاپ وجود ندارد، چند دلیل وجود دارد که شما ممکن است به دنبال جایگزینی باشید. 

درنگاه اول، فتوشاپ می‌تواند دلهره‌آور و پیچیده به نظر برسد. اگر می‌خواهید در فتوشاپ حرفه‌ای شوید، نکته‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد. خیلی خوب است که فتوشاپ گزینه‌های زیادی برای ارائه دارد، اما ممکن است به دنبال برنامه‌ای با زمان یادگیری کوتاه‌تر باشید. 

همچنین برای استفاده از نسخه فعلی فتوشاپ، به اشتراک Adobe's Creative Cloud نیاز دارید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای اینکه درگیر پرداخت اشتراک ماهانه شوند، نرم‌افزار خود را مستقیماً در اختیار داشته باشند؛ چه به صورت رایگان یا گزینه‌های پولی دیگر

بنابراین، راه حل چیست؟ 

خوشبختانه، چند برنامه قدرتمند وجود دارد که می‌توان به جای فتوشاپ از آن‌ها استفاده کرد. از آنجایی که فتوشاپ یک برنامه همه کاره است که می‌تواند برای موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرد، چندین برنامه می‌تواند جایگزین عملکردهای خاصی از فتوشاپ شود. به نحوه استفاده از فتوشاپ و عملکردی که شما نیاز دارید، فکر کنید. 

بهترین جایگزین‌های فتوشاپ

اگر به دنبال گزینه ارزان‌تری هستید یا از اشتراک ماهانه Creative Cloud اجتناب می‌کنید، گزینه‌های جایگزین زیادی وجود دارد! در این مقاله برخی از بهترین جایگزین‌های Adobe Photoshop که باید امتحان کنید آورده شده است. 

 

بهترین جایگزین کلی فتوشاپ (وب): PhotoPea

PhotoPea یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های مبتنی بر وب برای فتوشاپ است. اگر تا به حال در موقعیتی هستید که در حالی که در رایانه شخص دیگری هستید، به نسخه رایگان ویرایشگر تصویر مورد علاقه خود نیاز دارید، استفاده از یک ویرایشگر تصویر آنلاین یک راه حل عالی است. 

PhotoPea نیز نیازی به ثبت نام ندارد و شما به سادگی از صفحه اصلی بازدید کنید، روی «New Project» کلیک کنید و شروع به کار کنید. 

مانند فتوشاپ، ابزارهای اصلی ویرایش تصویر را در یک ستون منظم در لبه فضای کاری با آیکون‌هایی مشابه فتوشاپ ارائه می‌دهد. برای یک برنامه وب، این عملیات به طرز شگفت‌انگیزی روان است، اگرچه این البته به سرعت اتصال اینترنت شما بستگی دارد. 

الگوهای از پیش ساخته شده برای رسانه‌های اجتماعی بینظیری ارائه میکند، که ایجاد بنرها و تصاویر جلد را واقعاً بسیار ساده می‌کند. مجموعه‌ای عالی از تصاویر مشترک خلاقانه با پوشش‌های متنی وجود دارد که همه چیز قابل ویرایش در خود ویرایشگر تصویر است. 

PhotoPea قابلیت‌های اولیه RAW را ارائه می‌دهد، اما نه همه ویژگی‌های Camera RAW / Lightroom. به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان آماده بازخورد کاربران است، که برای یک ابزار ویرایش رایگان با دقت بالا شگفت‌آور است. 

 

بهترین جایگزین کلی فتوشاپ (برنامه قابل نصب): GIMP 

GIMP یک نرم‌افزار منبع باز رایگان است که بسیاری از ویژگی‌های مشابهی را که در فتوشاپ خواهید یافت، ارائه می‌دهد. البته، همانطور که از نرم‌افزار رایگان انتظار دارید، به اندازه فتوشاپ قدرتمند یا قوی نخواهد بود. با این حال، GIMP به راحتی می‌تواند نیازهای بسیاری از کاربران، به ویژه علاقه مندان را برآورده کند. 

چیزی که GIMP را از سایر برنامه‌هایی که بعداً در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت، متمایز می‌کند این است که یک جایگزین همه کاره فتوشاپ است که می‌تواند کارهای مختلفی از جمله ویرایش عکس، دستکاری عکس، هنر دیجیتال و طراحی گرافیک را انجام دهد. اگر به دنبال جایگزینی فتوشاپ با یک برنامه هستید، GIMP بهترین انتخاب است. 

به عنوان یک برنامه دستکاری تصویر گنو (GIMP)، GIMP برای گنو/لینوکس، ویندوز و مک در دسترس است. از آنجایی که GIMP یک نرم‌افزار منبع باز است، توسعه GIMP به جامعه کاربران وابسته است، بنابراین نسخه‌ها و پیشرفت‌های جدید به اندازه آنچه از یک شرکت بزرگ مانند Adobe دریافت می‌کنید قابل پیش‌بینی یا سازگار نیستند. 

زمان یادگیری ابزارهای GIMP تفاوت چندانی با فتوشاپ ندارد. با ابزارها و قابلیت‌های بسیار مختلف، تسلط بر GIMP زمان می‌برد. و اگر به فتوشاپ عادت دارید، رابط کاربری GIMP کمی متفاوت است، بنابراین باید به آن نیز عادت کنید. 

 

بهترین جایگزین فتوشاپ برای ویرایش عکس: Affinity Photo

اگر در درجه اول از فتوشاپ برای ویرایش عکس استفاده می‌کنید، Affinity Photo را دوست خواهید داشت. این برنامه تمام ابزارهایی را که در یک برنامه ویرایش عکس پیشرفته مانند فتوشاپ انتظار دارید، دارد، اما بسیار ارزان‌تر و بدون پرداخت اشتراک است. می‌توانید نوردهی، رنگ و سایر ویژگی‌های اولیه ویرایش عکس را تنظیم کنید. Affinity Photo حتی می‌تواند برای کارهای پیشرفته‌تر مانند ماسک کردن و لایه‌بندی و ترکیب تصاویر استفاده شود. 

می‌توانید از Affinity Photo برای ادغام HDR، تنظیم فوکوس و پانوراما استفاده کنید. از ابزارهای انتخاب پیشرفته برای حذف پس زمینه یا برش اشیاء از عکس‌های خود استفاده کنید. می‌توانید با فایل‌های خام یا JPG کار کنید. 

علاوه بر ابزارهای ویرایش عکس، Affinity Photo طیف گسترده‌ای از براش‌ها و قلم مو را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای نقاشی دیجیتال با پشتیبانی از Wacom و سایر تبلت‌های گرافیکی استفاده شود. حتی می‌توانید براش‌های فتوشاپ را با فرمت abr وارد کنید. یک ابزار کار با متن نیز وجود دارد تا بتوانید عکس‌های خود را تزئین کنید یا تصاویر را با متن ایجاد کنید. 

Affinity Photo برای Windows، Mac و iPad در دسترس است. 

 

بهترین جایگزین فتوشاپ برای طراحی Figma : UI/UX

چندین سال پیش، اکثر طراحان وب و UI/UX از فتوشاپ برای ایجاد مدل‌ها و طرح‌ها قبل از کدنویسی استفاده می‌کردند. امروزه تعدادی ابزار وجود دارد که فتوشاپ را برای این مورد استفاده کرده‌اند و گزینه مورد علاقه ما Figma است. 

Figma یک ابزار طراحی و کار تیمی مبتنی بر مرورگر است. پلن رایگانی که figma ارائه میکند نیازهای بسیاری از طراحان را برآورده می‌کند، ولی پلن پولی گزینه بهتری برای تیم‌ها هست. 

چه در حال طراحی یک وب سایت یا اپلیکیشن باشید، از قابلیت‌های پروتوتایپ Figma لذت خواهید برد. شما نمونه‌های اولیه‌ای را ایجاد خواهید کرد که انیمیشن و اجزای تعاملی واقعی هستند. 

هنگامی که یک نمونه اولیه ایجاد کردید، می‌توانید آن را با اعضای تیم یا سهامداران به اشتراک بگذارید. Figma پیوندی برای اشتراک‌گذاری نمونه اولیه در اختیار شما قرار می‌دهد و سیستم نظردهی آن، ارائه بازخورد را برای دیگران آسان می‌کند. 

همچنین تعداد زیادی از پلاگین‌های Figma وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای افزودن عملکردهای بیشتر بر اساس نیاز خود استفاده کنید. به لطف جامعه کاربران، قالب‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای سرعت بخشیدن به روند طراحی خود استفاده کنید. 

 

بهترین جایگزین فتوشاپ برای هنر و تصویرسازی: Procreate 

Procreate یک برنامه هنری و تصویری است که به طور خاص برای iPad و Apple Pencil ایجاد شده است. در حال حاضر، هیچ نسخه دسکتاپ و اندروید وجود ندارد. 

طراحان و هنرمندانی که از فتوشاپ برای نقاشی دیجیتال، تصویرسازی و طراحی استفاده می‌کنند، Procreate را دوست خواهند داشت. در حالی که امکانات آن بسیار محدودتر از فتوشاپ است، اما کارکردن با آن فوق العاده و لذت بخش است. 

ایجاد هنر دیجیتال که به طور واقعی شبیه هنر سنتی باشد با Procreate امکان‌پذیر است. با بیش از ۲۰۰ قلم مو برای طراحی، طراحی، یا نقاشی با زغال چوب، مداد، جوهر و بافت‌های نقاشی از پیش بارگذاری شده است. هر براش را می‌توان سفارشی کرد و همچنین می‌توانید براش‌های سفارشی خود را ایجاد کنید یا براش‌ها را دانلود و نصب کنید. 

از آنجایی که Procreate یک برنامه iPad است، با حرکات لمسی راحت ساخته شده است که به سهولت استفاده می‌افزاید. به لطف موتور گرافیکی قدرتمند Valkyrie، هنگام کار با Procreate هیچ تاخیری وجود ندارد. برس‌ها به همان سرعتی که شما انجام می‌دهید حرکت می‌کنند. 

 

بهترین جایگزین فتوشاپ برای نقاشی دیجیتال: Krita

اگر کاربر فتوشاپ هستید یا از سایر نرم افزارهای طراحی Adobe استفاده کرده اید، با Krita احساس راحتی می‌کنید. رابط کاربری مشابه محصولات ادوبی است، اگرچه کاملاً مدرن نیست اما به لطف تشابه رابط کاربری، در زمان کوتاهی میتوانید کار با آن را یاد بگیرید. 

Krita تمام ابزارها و ویژگی‌هایی را که برای نقاشی دیجیتال به آن نیاز دارید، از جمله یک موتور قدرتمند براش، فراهم می‌کند. 

 

نتیجه گیری

شکی نیست که فتوشاپ حرفه‌ای‌ترین ابزار کار با عکس و طرح‌های گرافیکی است. هیچ یک از برنامه‌هایی که در اینجا پوشش داده‌ایم جایگزین همه کارهایی که فتوشاپ ارائه می‌کند نمی‌شود، اما بسته به نیازهای خاص خود، ممکن است برنامه دیگری را پیدا کنید که مناسب‌تر برای شما باشد. 

اگر شما طراح گرافیک هستید می‌توانید طرح‌های گرافیکی خود را در سایت افرافایل به فروش برسانید. خیلی از افراد وجود دارند که مهارت طراحی قالب‌های زیبا و حرفه‌ای را ندارند. شما می‌توانید این کار را برایشان انجام دهید. 

امیدواریم که از این مقاله سایت افرافایل بهره کافی را برده باشید. در صورت تمایل سوالات، نظرات و انتقادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.