رنگ نقش مهمی در زندگی روزمره دارد. می تواند بر روحیه شما، برداشت شما از یک برند و حتی بر انتخاب خرید شما تأثیر بگذارد. اگر می خواهید پیام درستی را منتقل کنید، دریافت رنگ مناسب در طرح های شما بسیار مهم است.

اما به عنوان یک طراح، شما همچنین باید بدانید که اگر می‌خواهید طراحی شما مطابق خواسته‌تان به نظر برسد، از کدام سیستم رنگی استفاده کنید. دانستن اینکه از کدام سیستم رنگی استفاده کنید بسیار ساده تر خواهد بود، زمانی که بدانید طراحی شما چگونه استفاده خواهد شد.

 دو سیستم رنگ اصلی در صنایع طراحی دیجیتال و چاپ وجود دارد: سیستم رنگ RGB و سیستم رنگ CMYK. در این مقاله، تفاوت بین این دو را توضیح می دهیم و به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید به راحتی بین آنها در Photoshop، Illustrator و InDesign جابجا شوید.

 

به اختصار:

RGB = قرمز (Red)، سبز (Green)، آبی (Blue). برای طراحی های دیجیتال استفاده کنید.

CMYK = فیروزه ای (Cyan)، سرخابی (Magenta)، زرد (Yellow) و کلیدی(Key). برای هر چیزی که چاپ شده استفاده کنید.

 

RGB چیست؟

RGB مخفف قرمز، سبز و آبی است. این سیستم رنگی به طور انحصاری در صنعت طراحی دیجیتال استفاده می شود زیرا همان رنگ های مورد استفاده در صفحه نمایش کامپیوتر، صفحه نمایش تلویزیون و همچنین صفحه نمایش دستگاه های تلفن همراه را نشان می دهد.

 

این یک سیستم رنگ افزودنی است که به این معنی است که رنگ‌های اصلی در ترکیب‌های مختلف با هم جمع می‌شوند تا طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را تولید کنند و اصطلاحا ماهیت ترکیب شوندگی یا جمع شوندگی دارند. این رنگ‌ها از ترکیب خود نور با قرار دادن پرتوهای نور قرمز، سبز و آبی تولید می‌شوند. بدون هیچ شدتی، هر یک از آن رنگ ها به صورت سیاه در نظر گرفته می شوند، در حالی که شدت کامل آنها را سفید نشان می دهد.

 همچنین لازم به ذکر است که شدت های مختلف هر رنگ، یک رنگ خاص را ایجاد می کند. رنگ حاصل نیز بسته به تفاوت بین بیشترین و کمترین شدت رنگ، کم و بیش اشباع به نظر می رسد.

 

چه زمانی باید از سیستم رنگی RGB استفاده کنید؟

به عنوان یک قاعده کلی، سیستم رنگی RGB باید فقط در طراحی های دیجیتال استفاده شود، که معمولاً هنگام طراحی برای وب استفاده می شود. این شامل طراحی وب سایت و تصاویر و گرافیک برای استفاده در وب سایت ها و رسانه های اجتماعی است.

 

اگر می خواهید از آن طرح ها در چاپ استفاده کنید، باید آن را به سیستم رنگ CMYK تبدیل کنید.

 

CMYK چیست؟

 

CMYK مخفف Cyan، Magenta، Yellow و Key (سیاه) است. در این مورد، رنگ مشکی به عنوان کلید شناخته می شود زیرا در صفحه کلید استفاده می شود که وظیفه اضافه کردن کنتراست و جزئیات را برای تصویر نهایی دارد.

 

سیستم رنگ CMYK معمولاً به عنوان فرآیند چهار رنگ شناخته می شود زیرا از چهار رنگ مختلف برای تولید رنگ های مختلف استفاده می کند. رنگ سیاه در اینجا استفاده می شود زیرا سه رنگ دیگر در ترکیب نمی توانند سیاهی کاملاً اشباع تولید کنند.

 در CMYK رنگ ها به صورت لایه لایه روی کاغذ چاپ می شوند. به این صورت که وقتی کاغذ در دستگاه چاپ قرار میگیرد اول طرح با رنگ فیروزه ای چاپ میشود بعد رنگ قرمز روی اون قرار میگیرد و بعد رنگ های مشکی و زرد روی آن چاپ می شوند.

 

چه زمانی باید از CMYK استفاده کرد؟

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، CMYK سیستم رنگی توصیه شده برای هر ماده ای است که چاپ می شود. این شامل کارت ویزیت، بروشور، سربرگ و هر وثیقه تجاری دیگری می شود.

 

 از آنجایی که این مدل رنگی تنها مدلی است که می تواند بیشترین دقت را هنگام چاپ عکاسی رنگی ایجاد کند، برای هر کار چاپی که از بیش از چهار رنگ استفاده می کند باید انتخاب اصلی شما باشد.

 

نحوه تبدیل RGB به CMYK

امروزه بیشتر نرم افزارهای طراحی روی سیستم رنگی RGB تنظیم می شوند. اگر برای وب طراحی می کنید، خوب است، اما اگر پروژه شما برای چاپ در نظر گرفته شده است، باید از RGB به CMYK تغییر دهید.

 

در اینجا نحوه انجام آن در برنامه های Adobe که استاندارد صنعتی در نظر گرفته می شوند، آمده است.

 

در فتوشاپ، روی Image > Mode > CMYK Color کلیک کنید.

در ایلاستریتور، روی File > Document Color Mode > CMYK Color کلیک کنید.

در InDesign، روی Window > Color کلیک کنید، سپس روی دکمه کشویی در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و CMYK را انتخاب کنید.

اما اگر برای یک پروژه نیاز به طراحی برای چاپ و وب داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت، توصیه می شود ابتدا با مدل CMYK شروع کنید و ابتدا تمام دارایی های چاپی را طراحی کنید. سپس، به مدل RGB بروید و دارایی ها را برای وب طراحی کنید. انجام این کار به شما تطابق نزدیک تری را در رنگ ها می دهد زیرا RGB دارای طیف وسیع تری از رنگ ها است که ممکن است با تبدیل آنها به CMYK کاملاً کم رنگ شود.

 

الگوها و منابع CMYK و RGB

اگر طراح هستید، دانستن تفاوت بین RGB و CMYK بسیار مهم است. با این حال، طراحی از ابتدا ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد. اینجاست که قالب ها و بسته های منابع مختلف به کار می آیند.

 

اما، حتی اگر از بسته‌های گرافیکی یا آیتم‌های موجودی استفاده می‌کنید، باز هم باید مطمئن شوید که آنها در سیستم رنگی درست طراحی شده‌اند، مگر اینکه بخواهید زمان خود را صرف تبدیل آنها و اصلاح اشتباهات احتمالی خود کنید.

 

خوشبختانه، سایتی مانند افرافایل دارای فایل های موجودی زیادی هستند که از سیستم های رنگی مربوطه استفاده می کنند. که ممکن است چند ساعت در پروژه بعدی شما صرفه جویی کند.

نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.