رنگ نقش مهمی در نحوه درک برند شما دارد. چه یک برند مد باشید که سعی در ارتباط با مخاطبان جوان دارید یا یک فروشگاه لوازم پزشکی که سعی در تقویت اعتماد مشتری دارد، می‌توانید معانی رنگ‌ها را مطالعه کنید تا به شما کمک کند مشتری ایده آل خود را بهتر جذب کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. از روانشناسی رنگ می‌توان برای کمک به ایجاد یک برند قوی و قابل اعتماد استفاده کرد. در این مقاله، روانشناسی رنگ چیست و به شما در مورد معانی رنگ آموزش می‌دهیم. 

 

روانشناسی رنگ چیست؟ 

روانشناسی رنگ‌ها مطالعه رنگ‌ها در ارتباط با رفتار انسان است. هدف آن تعیین این است که رنگ چگونه بر تصمیمات روزمره ما مانند اقلامی که می‌خریم تأثیر می‌گذارد. آیا رنگ لباس ما را مجبور به خرید می‌کند؟ آیا رنگ‌های یک بسته باعث می‌شود یک برند را بر دیگری انتخاب کنیم؟ آیا رنگ یک آیکون باعث می‌شود ما روی آن کلیک کنیم؟ پاسخ کوتاه بله است. اما بخش چرایی آن کمی پیچیده‌تر است. معانی رنگ می‌تواند بر این که چرا ما رنگ‌های خاص را بر دیگران ترجیح می‌دهیم تأثیر بگذارد. همین رنگ همچنین می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد که به تربیت، جنسیت، مکان، ارزش‌ها و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. 

 

چرا روانشناسی رنگ در بازاریابی مهم است؟ 

در حالی که انتخاب رنگ مناسب می‌تواند درک برند شما را افزایش دهد، انتخاب رنگ ضعیف می‌تواند به تصویر برند شما آسیب برساند. به عنوان مثال، اگر رنگ‌های اشتباهی را برای محتوا یا لوگوی خود انتخاب کنید، می‌تواند خوانایی کمتری داشته باشد و درک آن برای مخاطبان شما دشوار باشد. یا می‌توانید خطر نادیده گرفته شدن را با هم داشته باشید. 

 

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ‌های بازاریابی مانند قرمز می‌توانند توجه را به خود جلب کنند. معنای رنگ قرمز با هیجان، اشتیاق، خطر، انرژی و عمل همراه است. شاید متوجه شده باشید که برخی از برندها از رنگ قرمز برای دکمه‌های «هم‌اکنون سفارش دهید» یا برای بسته‌بندی خود به عنوان راهی برای برجسته‌تر شدن در قفسه استفاده می‌کنند. در روانشناسی رنگ، قرمز شدیدترین رنگ است. و بنابراین، می‌تواند قوی‌ترین احساسات را تحریک کند. قرمز همچنین می‌تواند باعث ایجاد خطر شود، بنابراین شما می‌خواهید از رنگ آن کم استفاده کنید. اگر رنگ قرمز را به وب سایت خود اضافه می‌کنید، اگر با طراحی فروشگاه شما تضاد خوبی داشت، آن را برای نمادهای دعوت به اقدام یا فروش ذخیره کنید. 

 

روانشناسی رنگ نارنجی

در روانشناسی رنگ، نارنجی نشان دهنده خلاقیت، ماجراجویی، اشتیاق، موفقیت و تعادل است. رنگ نارنجی به هر تصویر، وب‌سایت یا مطالب بازاریابی که در آن است کمی جالب‌تر به نظر میرسد. معنای رنگ نارنجی در لوگوهایی مانند Nickelodeon و The Home Depot می‌درخشد. Nickelodeon یک کانال کودکانه است و بنابراین این لوگو به طور دقیق نشان دهنده خلاقیت و شور و شوقی است که یک نمایش کودک از طریق رنگ نارنجی بازیگوش به آن نیاز دارد. Home Depot محصولاتی را می‌فروشد که می‌توانید برای خانه خود از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از افراد خود را انجام دهید (DIY) برای خرید محصولاتی برای بازسازی خانه خود یا انجام تنظیمات به Home Depot می‌روند. لوگوی نارنجی در اینجا نیز نشان دهنده خلاقیت است. 

 

روانشناسی رنگ زرد

در روانشناسی رنگ، معنای رنگ زرد حول نور خورشید می‌چرخد. این احساس شادی، مثبت اندیشی، خوش بینی و تابستان را برمی انگیزد، اما همچنین باعث فریب و هشدار می‌شود. برخی از برندها ترجیح می‌دهند از رنگ زرد شاد به عنوان پس زمینه یا حاشیه برای طراحی خود استفاده کنند. همچنین می‌توانید در صورتی که با بقیه طراحی شما مطابقت داشته باشد، از رنگ زرد برای نوار «ارسال رایگان» در بالای وب سایت خود استفاده کنید. کمی رنگ زرد می‌تواند به بازدیدکنندگان وب سایت شما کمک کند تا فروشگاه شما را با نکات مثبت مرتبط کنند. 

 

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی یک رنگ محبوب برای برندهایی است که در درجه اول به مخاطبان زن خدمت می‌کنند. در روانشناسی رنگ، معنای رنگ صورتی حول زنانگی، بازیگوشی و عشق می‌چرخد. برخی از برندها استفاده از رنگ صورتی را برای بسته‌بندی محصولات به ویژه اسباب بازی‌های دخترانه انتخاب کرده اند. در حالی که سایر برندها رنگ صورتی را در لوگو، طراحی وب سایت یا برای برجسته کردن پیام‌های کلیدی خود برجسته می‌کنند. 

 

روانشناسی رنگ سبز

در روانشناسی رنگ، رنگ سبز ارتباط زیادی با طبیعت و پول دارد. رشد، باروری، سلامتی و بخشندگی برخی از معانی مثبت رنگ سبز هستند. معنای رنگ سبز نیز دارای برخی تداعی‌های منفی مانند حسادت است. اگر در زمینه سلامت یا تناسب اندام هستید، ممکن است انتخاب کنید که رنگ سبز بیشتری به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید. برای مثال، تصویر بنر یا لوگوی صفحه اصلی شما ممکن است دارای پس‌زمینه سبز باشد. 

 

روانشناسی رنگ آبی

در روانشناسی رنگ، رنگ آبی به معنای نزدیک به دریا و آسمان است. ثبات، هماهنگی، آرامش و اعتماد تنها بخشی از احساساتی است که مشتری شما ممکن است در مورد برند شما احساس کند وقتی رنگ آبی را در طراحی خود استفاده می‌کنید. برعکس، آبی می‌تواند دارای معانی رنگی منفی مانند افسردگی باشد و باعث ایجاد حس سردی شود. 

 

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش اغلب با خلاقیت، حق امتیاز، تجمل، یا معنویت همراه است. این رنگی است که تاریخ و معنای غنی در سراسر فرهنگ‌ها دارد. رنگ بنفش در یک زمان بسیار نادر و گران قیمت بود و به همین دلیل محدود به استفاده از خانواده سلطنتی و ثروتمندان بود. تا به امروز بنفش هنوز احساس حق امتیاز یا ثروت را در بر می‌گیرد. 

 

روانشناسی رنگ سفید

در روانشناسی رنگ، رنگ سفید، معصومیت، خوبی، پاکی و فروتنی را به نمایش می‌گذارد. در برخی از نقاط جهان، رنگ سفید معنای مخالف دارد. شما باید این را بر اساس مخاطب هدفی که به آن خدمت می‌کنید، در نظر داشته باشید. معنای رنگ سفید یک جنبه منفی نیز دارد که نماد سردی است. در یک وب سایت تجارت الکترونیک، رنگ سفید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالاً از آن به عنوان رنگ پس زمینه عکس محصول خود استفاده خواهید کرد. صفحات شما احتمالا پس زمینه سفید با فونت سیاه خواهند داشت. دلیلش این است که فونت سیاه روی پس‌زمینه سفید بهترین ترکیب رنگ برای خوانایی است. 

 

روانشناسی رنگ سیاه 

مشکی رنگ محبوبی در خرده فروشی است. در روانشناسی رنگ، معنای رنگ سیاه نمادی از رمز و راز، قدرت، ظرافت و پیچیدگی است. در مقابل، معنای رنگ نیز می‌تواند احساساتی مانند غم و اندوه و خشم را برانگیزد. بسیاری از خرده فروشان مد از رنگ مشکی در لوگوی خود استفاده کرده اند. مشکی همچنین رنگ محبوبی برای متن است زیرا رنگی برای خواندن آسان است. برخی از طراحان استفاده از عکس‌های سیاه و سفید را برای تصاویر بنر یا نمادهای سبک زندگی انتخاب می‌کنند تا لحن یا هماهنگی خاصی در وب‌سایت خود ایجاد کنند. 

 

معنی رنگ خاکستری

در روانشناسی رنگ، خاکستری نشان دهنده بی‌طرفی و تعادل است. معنای رنگ آن احتمالاً از سایه بین سفید و سیاه ناشی می‌شود. با این حال، رنگ خاکستری دارای معانی منفی است، به خصوص وقتی صحبت از افسردگی و از دست دادن می‌شود. عدم وجود رنگ آن باعث کدر شدن آن می‌شود. خاکستری را می‌توان برای رنگ فونت، هدر، گرافیک و حتی محصولات استفاده کرد تا مخاطبان انبوه را به خود جذب کند. 

 

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای یک رنگ خاکی است. بالاخره رنگ زمین، چوب و سنگ است. بنابراین به طور طبیعی، روانشناسی رنگ تأکید می‌کند که معنای رنگ برای قهوه‌ای به راحتی، امنیت و طبیعت زمینی مربوط می‌شود. در بازاریابی، متوجه خواهید شد که قهوه‌ای اغلب برای محصولات طبیعی و مواد غذایی استفاده می‌شود. قهوه‌ای رنگی است که به دلیل تضاد در پس زمینه سفید در لوگوها، تصاویر بنر و گاهی اوقات حتی متن خود را نشان می‌دهد. 

 

باورهای غلط در مورد روانشناسی رنگ

اگرچه روانشناسی رنگ‌ها سال‌ها مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، هنوز بحث‌های زیادی در مورد تأثیر دقیق رنگ بر روانشناسی انسان وجود دارد. 

 

اما سوال اینجاست: چرا این همه تصورات غلط در مورد روانشناسی رنگ و معنای آن وجود دارد؟ 

 

یکی از دلایل آن این است که وقتی صحبت از روانشناسی رنگ می‌شود، متغیرهای زیادی در جای خود وجود دارد. این احتمال وجود دارد که افراد مختلف رنگ‌ها را متفاوت درک کنند. نحوه درک شما از یک رنگ خاص ممکن است با ترجیحات شخصی، تجربیات گذشته، تفاوت‌های فرهنگی، تفاوت‌های جنسیتی و غیره ارتباط زیادی داشته باشد. 

 

نتیجه گیری

اکنون که فهمیدید روانشناسی رنگ چیست و رایج‌ترین معانی رنگ برای هر رنگ چیست، وقت آن است که آن‌ها را در طراحی‌های خود به کار ببرید. در حالی که بسیاری از طاقچه‌ها از رنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند، مانند آبی برای مراقبت‌های بهداشتی، شما همیشه مجبور نیستید از قوانین پیروی کنید. رنگ‌هایی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده چیزی باشد که می‌خواهید برندتان درباره آن باشد یا می‌خواهید مشتریانتان در هنگام مرور فروشگاه آنلاین شما چه احساسی داشته باشند. 

اگر شما طراح گرافیک هستید می‌توانید طرح‌های گرافیکی خود را در سایت افرافایل به فروش برسانید. خیلی از افراد وجود دارند که مهارت طراحی قالب‌های زیبا و حرفه‌ای را ندارند. شما می‌توانید این کار را برایشان انجام دهید. 

شما از چه رنگ‌هایی در طراحی های خود استفاده می‌کنید؟ به نظر شما معانی رنگ مهم است؟ در بخش نظرات به ما اطلاع دهید!

نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.