حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که فرمت های خروجی در فتوشاپ چه چیزی هستند. تفاوت آن ها با دیگر فرمت ها چیست. فرق فرمت jpg با png چیست؟ اگر شما هم این سوالات در ذهن تان نقش بسته ادامه مقاله را از دست ندهید.

انواع فرمت های خروجی در فتوشاپ

نرم افزارهای گرافیکی مختلفی در دنیای تکنولوژی وجود دارند. ولی فتوشاپ یکی از بهترین و حرفه ای ترین نرم افزاهای ویرایش و طراحی تصویر است. با استفاده از این برنامه شما می توانید هر تغییری که مدنظرتان است را روی تصویر پیاده کنید.

زمانی که کار ویرایش تصویرتان به اتمام رسید، برنامه فتوشاپ این امکان را به شما می دهد که فایل تان را با هر فرمتی که دوست دارید، خروجی بگیرید. با وجود اینکه فرمت های خروجی زیادی در فتوشاپ وجود دارد، ولی تفاوتی هایی باهم دارند. برخی از آنان کاربردی تر و برخی دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آشنایی با انواع فرمت های خروجی در فوتوشاپ


فرمت های مناسب محیط وبسایت

  • (JPEG (Joint Photographic Experts Group
  • (GIF (Graphic Interchange Format
  • (PNG (Portable Network Graphics


فرمت های مناسب برای پرینت

  • (PSD (Photoshop document
  • (TIFF or TIF (Tagged Image File Format
  • (EPS (Encapsulated PostScript
  • Photoshop PDF

 

ذخيره عکس در فتوشاپ با فرمت JPEG

JPEG مخفف کلمه Joint Photographic Experts Group است. فرمت jpg یا jpeg یکی از معروف ترین فرمت های تصویر است. معمولا اکثر گرافیست ها زمانی که کار ویرایش تصویرشان به اتمام می رسد، با فرمت jpeg از آن خروجی می گیرند. زمانی که در فتوشاپ با فرمت JPEG خروجی می گیرید، این برنامه برخی از جزئیات مثل حجم فایل را کاهش می دهد. البته شما هنگام خروجی گرفتن می توانید کیفیت تصویر را تعیین کنید.

زمانی که می خواهید فایل تان را با فرمت jpeg ذخیره کنید، ابتدا گزینه File در سمت چپ منو را بزنید. بعد گزینه Save As را انتخاب کنید. در این مرحله باید اسم فایل و فرمت آن را انتخاب کنید. روی گزینه Save as type بزنید تا لیست از فرمت های خروجی را به شما نشان دهد. در این مرحله فرمت jpeg را بزنید.. بعد از انتخاب این گزینه به شما منویی نمایش می دهد تا کیفیت تصویر را انتخاب کنید. برای انتخاب کمترین کیفیت  حالت Low و بیشترین کیفیت روی حالت Maximum می توانید کلیک کنید.

بعضی از افراد تصور می کنند فرمت خروجی jpeg و jpg با هم تفاوت دارد. ولی این گونه نیست. فرمت JPEG تنها خلاصه شده فرمت JPG است. به این خاطر که با سیستم عامل ویندوز سازگاری داشته باشد.

 

ذخيره عکس با فرمت png در فتوشاپ

فرمت png مخفف کلمه Portable Network Graphics است. png یکی از فرمت های خروجی در فتوشاپ است که کاربرد زیادی دارد و از بهترین فرمت های خروجی برای برای ویرایش تصویر در بین گرافیست ها شناخته می شود.

در قسمت قبلی گفتیم که فرمت jpeg برای وبسایت مناسب نیست. زیرا برخی از جزئیات مثل حجم فایل را کاهش می دهد. اگر کار طراحی وبسایت انجام می دهید حتما از فرمت png استفاده کنید. زیرا این فرمت از حجم کمتری برخوردار است. همچنین این فرمت یک زمینه شفاف و نامرئی ایجاد می کنند و انتخاب بسیار بهتری نسبت به فرمت jpeg هستند.

فرمت png جزو فرمت های پر کاربرد در دنیای گرافیک است. گرافیست ها در اکثر مواقع تمامی استکیرها و لوگوهای مختلفی که طراحی می کنند را با فرمت png خروجی می گیرند.

 

فرمت GIF و کاربرد آن چیست؟

فرمت GIF مخفف کلمه Graphics Interchange Format است. این فرمت گرافیکی در حالت پایه از 256 رنگ در فضای رنگی RGB ساخته می‌شود. حجم این فایل ها هنگام گرفتن خروجی در فتوشاپ معمولا کاهش می یابد. زیرا فرمت گیف تعداد محدودی از رنگ‌ها را پشتیبانی می کند.

فرمت GIF یا همان جیف، فرمتی است که به تصاویر متحرک مشهور است. اگر وبسایت های معروف در دنیا در اسلاید بارشان تبلیغاتی نمایش می دهند. اکثر این تبلیغات با فرمت GIF ساخته شده است. تصاویر متحرکی که مدام چشمک می زنند و توجه شما را جلب می کنند.

فرمت GIF فرمتی است که در طراحی وبسایت نقش عمده ای دارد. زیرا در طراحی وبسایت نیازمند بارگذاری سریع تصاویر هستیم. ولی هیچ وقت برای تصاویر با کیفیت با این فرمت در فتوشاپ خروجی نگیرید. زیرا فرمت GIF با بالاترین رزولوشن هم دارای محدودیت رنگ است.

 

فایل TIFF چیست و چه کاربردی دارد؟

فرمت TIFF مخفف کلمه TAGGED IMAGE FILE FORMAT است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که فرق Tiff با Tif چیست. باید به شما عرض کنم که این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند. مانند GPJ و GPEJ.

تفاوت فرمت TIFF و GPEG

افرمت TIFF و GPEJ در عین تفاوت، شباهت هایی با هم دارند. همچنین می‌توان از فایل‌های TIFF به عنوان تصاویر JPEG هم استفاده کرد. ولی در عین شباهت تفاوت هایی نیز دارند. حجم فایل های Tiff بیشتر از Jpeg است. به این دلیل که فرمت Tiff کیفیت و وضوح تصویر به مراتب بهتری نسبت به Jpeg به نمایش می گذارد.

فرمت TIFF یک فرمت لایه باز است و قابلیت ویرایش دارد. به این صورت که اگر بعد از خروجی گرفتن و ذخیره تصویر تمایل داشتید که در لایه های آن تغییری ایجاد کنید، دست شما باز است. ولی در فرمت GPJ این امکان وجود ندارد.

همانطور که ابتدای مقاله فرمت های خروجی در فتوشاپ گفتیم، فایل های GPJ هنگام خروجی گرفتن با افت کیفیت همراه هستند. فرمت Tiff کیفیت و وضوح تصویر به مراتب بهتری نسبت به Jpeg دارد. همچنین  تصاویری که به صورت فرمت Tiff هستند را  می تواند با رزولوشن بالا و بدون افت کیفیت چاپ کرد.

 

فرمت های خروجی در فتوشاپ و معرفی PSD

یکی از فرمت های خروجی در فتوشاپ PSD است. این فرمت به عنوان یکی از اصلی ترین فرمت های گرافیکی شناخته می شود. اگر به دنبال فرمتی هستید که برای ذخیره پروژه های طراحی فتوشاپ استفاده کنید، این بهترین گزینه است.

 

تفاوت فرمت PSD و TIFF

فرمت PSD مانند فرمت TIFF یک فرمت لایه باز است. به این صورت که اگر شما فایل تصویرتان را با این فرمت ذخیره کنید، فتوشاپ امکان ویرایش تمام لایه های آن را به در اختیارتان می گذارد.

همانطور که گفتیم فرمت TIFF مناسب چاپ تصویر است. به همین خاطر برای چاپ نهایی پروژه هم از PSD استفاده نکنید. زیرا بسیاری از پرینترهای موجود در بازار این فرمت را نمی‌پذیرند. برای این کار شما باید آن را به JPEG یا TIFF تبدیل کنید. که فرمت TIFF به خاطر رزولوشن بالاتری که دارد گزینه بهتری است.

فرمت PSD امکان باز کردن پروژه در نسخه های قبلی فتوشاپ را نیز برای شما فراهم می کند. یعنی تفاوتی ندارد شما از چه نسخه ای از فتوشاپ برای پروژه خود استفاده کرده باشید. فرمت PSD از تمام ورژن های فتوشاپ پشتیبانی می کند.

فرمت PSB چیست؟

شاید در حال حاضر که این مقاله را می خوانید اولین بار باشد که اسم این فرمت را می شنوید. یا شاید این فرمت را هنگام خروجی گرفتن در فتوشاپ دیده اید ولی هنوز نمی دانید که این فرمت چیست و چه کاربردی دارد. اگر پیش بینی ها درست است ادامه مقاله را از دست ندهید. فرمت PSB یک فرمت تصویر است که در نرم افزار فتوشاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. فایل های PSB نیز همانند فایل های PSD امکان ذخیره به صورت لایه باز را دارند. با این تفاوت که ابعاد تصاویری که در آن ها می‌تواند ذخیره شود بسیار بزرگ تر می‌باشد. در ادامه با تفاوت های فرمت PSD و PSB آشنا خواهیم شد.

تفاوت فرمت psd و psb

  • حجم فایل هایی با فرمت PSB بسیار بیشتر از فرمت PSD است.
  • فایل هایی با فرمت PSB امکان تغییر به TIFF برای امور چاپی را دارد
  • فایل های با فرمت PSB، می توانند تا 300000 پیکسل عرض و ارتفاع داشته باشند ولی در فرمت PSD اینگونه نیست
  • حداکثر حجم فایل های PSB می تواند تا 4 میلیون ترابایت باشد
  • معمولا از فرمت PSB برای تصاویر بسیار بزرگ مانند بیلبوردهای دیواری و اتوبان استفاده می شود

 

خروجی گرفتن عکس با فرمت pdf در فتوشاپ

فرمت pdf، یکی از پرکاربردترین فرمت های خروجی در فتوشاپ می باشد. زیرا اغلب چاپخانه ها نیز فایل هایی با همین فرمت را برای چاپ می پذیرند. به همین خاطر اگر در حوزه چاپ فعال هستید، فرمت pdf گزینه بسیار مناسبی برای شماست.

فرمت pdf برای چاپ اسناد الکترونیکی نیز بسیار مناسبت است. زیرا تاثیری در کیفیت منفی بر تصویر هنگام چاپ ایجاد نمی کند. همچنین این فرمت ذخیره سازی علاوه بر کم حجم بودن، کیفیت بالایی نیز دارد. به همین خاطر امروزه میلیون ها کتاب الکترونیکی در سطح جهان وجود دارد که با فرمت pdf به علاقمندان عرضه می شود. از دیگر مزیت های فرمت pdf می توان به این نکته اشاره کرد که این فرمت از تمامی قابلیت های فتوشاپ پشتیبانی می کند.

 

معرفی فرمت bmp) Bitmap)

به احتمال زیاد اسم این فرمت را کمتر شنیده اید. یا شاید هنگام خروجی گرفتن در برنامه فتوشاپ چشم تان به آن افتاده است ولی کاربرد آن را نمی دانستید. فرمت bmp متعلق به شرکت مایکروسافت است و بیشتر در محیط ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد. همجنین این فرمت دارای حجم زیادی است که کیفیت رنگ و تصویر زیادی نیز دارد.

نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.