مهر یکی از کاربردی‌ترین ابزاری است که به اسناد و مدارک هویت می‌بخشد و از آن‌ها محافظت می‌کند. مهر کاربرد فراوانی برای سازمان‌ها، بانک‌ها، کسب و کارها داشته و حتی به‌صورت شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین انواع گوناگونی دارد که از نظر جنس، کاربرد و طرح مهر با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام به‌منظور متفاوتی استفاده می‌شوند. در واقع تهیه انواع مهر برای همه افراد امکان‌پذیر است؛ چرا که به‌واسطه آن می‌توانند اثری را از خود روی اسناد یا هر کاغذ دیگری به ثبت و تایید برسانند. همچنین، با امکاناتی که توسط وب‌سایت افرافایل فراهم شده، شما می‌توانید با دانلود طرح مهر آماده با کمترین هزینه و زمان، از مهری بسیار زیبا و کاربردی برخوردار شوید. برای آشنایی با انواع مهر و انواع طرح مهر در وب‌سایت خرید و فروش فایل و محتوای دیجیتال افرافایل، با ما همراه باشید.

طرح مهر چیست و چه کاربردی دارد؟

مهر از جمله ابزارهای کاربردی‌ست که توسط بسیاری از افراد و سازمان‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌براین، روی مهر می‌توان نشانه‌های گوناگون مانند نام شخص، نام تجاری، نام شرکت و هر متن دیگری را به شکل کنده‌کاری ایجاد کرد. حتی می‌توان از تصاویر به‌عنوان نماد و الگوی مهر استفاده کرد. مهرها در هر محیطی استفاده می‌شوند و برای تایید هویت و اعتبارسنجی اسناد به کار می‌روند. از انواع طرح مهر می‌توان به طرح امضا اشاره کرد که موارد گوناگونی مانند نام، نام خانوادگی، نام برند و... را در برمی‌گیرد. 

با سفارش این مهر می‌توانید اسناد و مدارک خود را به امضا برسانید؛ چرا که از اعتبار کافی برخوردار است.  طرح مهر آماده نیز از مهرهایی است که دارای الگوی ثابت و پیش‌فرض بوده و نیازی به سفارشی‌سازی آن نخواهد بود. طرح آماده مهر ژلاتینی در بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود و عباراتی مانند پرداخت شد یا فکس شد را در برمی‌گیرد. مهم‌ترین کاربردهای مهر عبارتند از:

• امور قانونی: مهر، سندی معتبر برای تایید اسناد و مدارک در سیستم‌های قضایی و حقوقی است.

• امانت‌داری: مهر را می‌توان نماد امانت به شمار آورد که در حفظ اسناد کاربرد دارد.

• تجارت و تولید: مهر کاربرد گسترده‌ای در حوزه تجارت و صنعت دارد و نشان‌دهنده کیفیت و اصالت محصولات خواهد بود. همچنین برای تایید قراردادها و حفظ اسناد به کار می‌رود.

ویژگی‌های مهر برای استفاده روزمره چیست؟

مهرها، به‌عنوان ابزاری که همه‌روزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از ویژگی‌هایی برخوردار هستند. مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

• تایید هویت: مهر از بهترین ابزار برای احراز هویت افراد و تایید اسناد به‌شمار می‌رود.

• طراحی زیبا و جالب توجه: طراحی زیبا از مهم‌ترین ویژگی‌های مهر است که هنگام ثبت اثر روی کاغذ توجه دیگران را جلب می‌کند. در واقع طراحی مهر باعث زیبایی و جذابیت اسناد می‌شود.

• حفاظت از اسناد: مهر نشان‌دهنده اعتبار و اصالت مدارک و اسناد بوده و از آنها حفاظت می‌کند.

• متریال: مهر باید از متریال درجه یک تهیه شده باشد و ثبت اثر را با دقت و ظرافت تمام انجام دهد.

تجهیزات مدرن و پیشرفته نقش موثری در طراحی و ساخت مهر باکیفیت دارند. همچنین طراحی مهر در فتوشاپ باید توسط افراد حرفه‌ای صورت بگیرد تا اشکال یا نوشته‌های آن وضوح بالایی داشته باشند.

 

انواع مهر فوری در بازار

انواع مهر فوری در اشکال و جنس‌های گوناگون در بازار موجود است که هریک از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها در بازار اشاره کرده‌ایم:

طرح مهر ژلاتینی ساده

ساده‌ترین و ارزان‌ترین مهر فوری موجود در بازار، متعلق به مهر ژلاتینی ساده است. این مهر برای افرادی مناسب بوده که به‌طور روزمره از آن استفاده نمی‌کنند و برای ثبت به استامپ نیاز دارد. اگر می‌خواهید مهر ارزان و به‌صرفه‌ای داشته باشید، این مدل برای شما بهترین گزینه است.

طرح مهر ژلاتینی اتومات

از دیگر انواع مهر می‌توان به مهر ژلاتینی اتومات اشاره کرد که مانند مدل قبلی است؛ با این تفاوت که به استامپ نیازی ندارد. در واقع استامپ آن به‌صورت خودکار بوده و بیش از دو مرتبه در روز می‌توان از آن استفاده کرد. بسیاری آن را به‌عنوان مهر پزشکی هم می‌شناسند که نمونه آن را برای یک بار هم که شده در مراکز درمانی مشاهده کرده‌اید. همچنین امکان تعویض ژلاتین مهر اتومات و شارژ جوهر آن وجود دارد و برای استفاده‌های زیاد مناسب است. جوهر استاندارد این مهر به رنگ آبی است و مشتریان در صورت تمایل می‌توانند برای جذابیت بیشتر از رنگ‌های دیگر نیز استفاده کنند. 

طرح مهر اتومات لیزری

از جدیدترین مهرهای فوری در بازار، مهر اتومات لیزری یا مهر نوری است که محبوبیت زیادی دارد. این مهر از پلیمر ساخته شده و در مقایسه با مهر ژلاتینی، کیفیت و دوام بیشتری دارد. همچنین علاوه‌بر عمر بالا از طرح فوق‌العاده باکیفیت برخوردار بوده و خطوط آن وضوح بی‌نظیری دارند. به جای جوهر آبی می‌توان از رنگ‌های گوناگون در ساخت این مهر استفاده کرد که این امر جذابیت اسناد را افزایش می‌دهد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این مهر توانایی ساخت مهرهای رنگی است که به آن مهر لیزری چندرنگ می‌گویند.

طرح مهر اتومات برجسته

مهر اتومات برجسته، از پرمصرف‌ترین انواع مهر شناخته شده است و توسط اغلب شرکت‌ها استفاده می‌شود. این مهر که آن را به‌عنوان مهر دفترخانه هم می‌شناسند، از جنس فلز ساخته شده و دارای دو کلیشه نر و مادگی همراه با یک دستگاه است. طرح این مهر بسیار خاص بوده و گزینه مناسبی برای استفاده در دفترخانه به شمار می‌رود.

طرح مهر برنجی

از مهرهایی که معمولاً برای مصارف شخصی به کار می‌روند، مهر برنجی است که نسبت به مدل¬های دیگر اندازه کوچکتری دارد. همچنین توسط دستگاه مخصوص نوشته شده و اشکال روی این مهر حک می‌شوند. در بسیاری از موارد بانک از مشتریان خود برای امضای اسناد، تقاضای مهر برنجی می‌کند.

چه طرح مهری برای چه کسی مناسب است؟

در مبحث قبل به انواع طرح مهر و کاربردهای آنها اشاره شد و متوجه شدید که هر شخص به چه مهری نیاز دارد. افراد باید با توجه به نیازها و سلیقه خود برای طراحی مهر مورد نظر خود و سفارش ساخت آن به مهرسازی اقدام کنند. اگر در این رابطه دچار شک و تردید هستید و نمی‌دانید مهر با کدام طرح برای‌تان مناسب است، با مراجعه به وب‌سایت خرید و فروش فایل و محتوای دیجیتال افرافایل، از انواع طرح آماده مهر مناسب با کسب‌وکارهای مختلف دیدن کنید. سپس طرح لایه باز مهر مورد نظر خود را دانلود کرده و تغییرات مورد نظر را روی آن انجام دهید.

دانلود فایل لایه باز طرح مهر

طرح مهر آماده، نوعی قالب سفارشی است که توسط بسیاری از کاربران سفارش داده می‌شود. این طرح مهر در فتوشاپ طراحی شده و امکان تغییرات دلخواه مانند رنگ‌بندی قالب، نوشته‌ها و اشکال طرح، چیدمان طرح و... در آن وجود دارد. این طرح با فرمت PSD ذخیره شده و در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. می‌توانید با توجه به شرایط و مناسب‌های مختلف آن را ویرایش کنید و به شکل انواع مهر، ساخت آن را به مهرسازی سفارش دهید. از این طرح برای ساخت مهرهای ژلاتینی و لیزری استفاده می‌شود و تمام استانداردهای لازم در طراحی آن رعایت شده‌اند. شما با مراجعه به وب‌سایت خرید و فروش فایل و محتوای دیجیتال افرافایل، می‌توانید دانلود فایل لایه باز طرح مهر مورد نظر خود را انجام دهید.

سوالات متداول

  • مهر را چه رنگی طراحی کنم؟

رنگ‌هایی که برای طرح مهر باید در نظر بگیرید شامل رنگ‌های سفید و مشکی هستند که برای مشکی در نرم‌افزار وکتور مقدار k=100 باید اعمال شود. علاوه‌بر آن گزینه حالت رنگی باید CMYK در نظر گرفته شود. رنگ نهایی مهر با رنگ طراحی متفاوت بوده و در زمان سفارش می‌توانید رنگ جوهر مهر را انتخاب کنید.

  • مهر چندرنگ را چگونه طراحی کنم؟

برای طراحی مهر چندرنگ، باید فاصله مناسب یعنی ۲.۵ میلی‌متر میان رنگ‌های متفاوت در نظر بگیرید که مماس با یکدیگر باشند. هر قسمت باید به طور یکنواخت رنگ شود و امکان استفاده از گرادینت وجود ندارد. توجه داشته باشید از طریق کاتالوگ جوهرهای رنگی باید رنگ موردنظر خود را انتخاب کرده و این رنگ، ارتباطی با رنگ طراحی ندارد.

  • چطور طرح مهر باکیفیت‌تری داشته باشیم؟

انتخاب طرح مهر برعهده خودتان است و به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. با این حال برای داشتن طرح مهر باکیفیت‌تر می‌توانید مواردی مانند ضخامت خط و فاصله میان خطوط را در نظر بگیرید. نازک‌ترین ضخامت خط ۰.۳ میلی‌متر است و همچنین، فاصله خطوط مهر نباید کمتر از ۰.۵ میلی‌متر باشد؛ چراکه نوشته‌ها ناخوانا می‌شوند.

  • ابعاد مهر چقدر باید باشد؟

ابعاد مهر بستگی به نوع دستگاه انتخابی شما دارد. به‌طورکلی، مهر باید از هر طرف پایه و کفی دستگاه ۱ میلی‌متر فاصله داشته باشد.

نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.
محمود عطارباشی
محمود عطارباشی 27 مرداد 1403 ساعت 15:35

بسیار مطلب بینظیر و مفیدی بود ، درضمن تبریک بابت شروع فعالیت بخش وبلاگ افرافایل