قالب (تمپلیت) رویه مدیریت ریسک پروژه های عمرانی و ساختمانی با فرمت ورد Word
توضیحات

برنامه مدیریت ریسک در واقع مدرکی تشریحی است که جزئیات فرایندی که باید برای مدیریت ریسک پیگیری شود، در آن تشریح شده‌است. طبق استاندارد پیکره دانش مدیریت پروژه، محتویات برنامه مدیریت ریسک شامل موارد زیر است

 

·         روش شناسی: رویکردها، ابزارها و منابع اطلاعاتی که برای انجام مدیریت ریسک در یک پروژه مورد استفاده قرار می گیرد، تعریف می‌شوند.

 

·         نقش‌ها و مسئولیت ها: نقش‌های رهبری، پشتیبانی و عضیوت در تیم مدیریت ریسک برای تمام فعالیت‌هایی که در برنامه مدیریت ریسک مشخص شده‌است، تعریف می‌شوند. برای هریک از این نقش‌ها نیز یک مسئول تعیین می‌شوند و مسئولیت های وی تشریح می‌شوند.

 

·         بودجه بندی: پس از تخصیص نیروی انسانی مورد نیاز، هزینه‌های لازم برای فرایند مدیریت ریسک براورد می‌گردد تا در هزینه‌های پایه پروژه[1] گنجانده شوند.  

 

·         زمان‌بندی: برنامه زمان‌بندی فعالیت‌های مربوط به فرایند مدیریت ریسک تهیه می‌شوند و در برنامه زمان‌بندی پروژه نظور می‌گردد.

 

·         طبقه‌بندی: طبقه‌بندی ریسک ها ساختاری فراهم می آورد که شناسایی آن‌ها را به صورت جامع ممکن ساخته و به اثربخشی و کیفیت شناسایی ریسک کمک شایانی می‌کند. سازمان‌ها می‌توانند از طبقه‌بندی های ریسک موجود در پروژه‌های پیشین با انجام اصلاحاتی استفاده کنند. ساختار شکست ریسک[2] (RBS)  یک رویکرد برای فراهم کردن این ساختار است. دقت شود در این مرحله ضرورتی به طبقه‌بندی کامل ریسک ها نیست و هدف، تنها تبیین محدوده مدیریت ریسک است . به همین دلیل ساختار طبقه‌بندی ریسک ممکن است در طی فرایند شناسایی ریسک بازنگری شود.

 

·            تعاریف احتمال و تاثیر ریسک: فرایند ارزیابی کیفی ریسک، نیازمند تعریف احتمالات وقوع و شدت تاثیرات ریسک در سطوح مختلف است. تعاریف عمومی احتمال و شدت تاثیر ریسک و نحوه تعیین آن‌ها برای هر پروژه خاص درایند برنامه‌ریزی مدیریت ریسک مشخص می‌شوند.

 

·            ماتریس احتمال و تاثیر: ریسک ها با توجه به تاثیرات بالقوه آن‌ها روی اهداف پروژه، اولویت بندی می‌شوند. رویکرد معمول در اولویت بندی ریسک ها، استفاده از جدول یا ماتریس احتمال و تاثیر است. این ماتریس را می‌توان در طی فرایند برنامه‌ریزی مدیریت ریسک مورد بررسی قرار داد و آن را به تناسب ویژگی‌های پروژه مورد نظر طراحی کرد.

 

·            میزان تمایل، مقاومت و تحمل ذینفعان پروژه نسبت به ریسک: در فرایند برنامه‌ریزی مدیریت ریسک، میزان تمایل، مقاومت و تحمل ذینفعان پروژه نسبت به ریسک ها، در پروژه مورد نظر باید بررسی و مشخص شود.

 

·            ساختار گزارش دهی: در این بخش محتویات و ساختار دفتر ثبت ریسک به همراه هرگونه گزارش دیگر در رابطه با ریسک، نحوه مستند کردن، تحلیل و اعلام کردن نتایج فرایند مدیریت ریسک تدوین می‌شوند.

 

·            ردگیری: نحوه مستندسازی و ثبت کلیه جوانب فعالیت‌های مدیرت ریسک که برای پروژه فعلی به کار گرفته می‌شوند، با هدف ثبت تجارب کسب شده و نحوه ممیزی فرایند مدیریت ریسک، در این بخش مشخص می‌شوند.

 


[1] Cost Baseline

[2] Risk Breakdown Structure

 

سوالات و نظرات
برای ارسال سوال و نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.
اطلاعات فایل
تاریخ انتشار:
21 مرداد 1403
نرم‌افزار مورد نیاز:
Microsoft Word
فرمت فایل:
DOC