ایلاستریتور و فتوشاپ دو مورد از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها برای طراحان گرافیک هستند. از آنجایی که هر دو توسط Adobe ساخته شده‌اند، گاهی اوقات در مورد نحوه مقایسه آن‌ها یا اینکه کدام برنامه برای یک سناریوی خاص بهترین است سردرگمی وجود دارد. در این مقاله پاسخ سوالات خود را خواهید یافت تا مطمئن شوید که چه زمانی از ایلاستریتور و چه زمانی از فتوشاپ استفاده کنید. 

 

تفاوت اصلی بین Illustrator و Photoshop

اگرچه ایلوستریتور و فتوشاپ هر دو برای طراحی گرافیک مفید هستند، اما این دو برنامه یک تفاوت عمده دارند: ایلاستریتور یک برنامه مبتنی بر بردار است و فوتوشاپ یک برنامه مبتنی بر بیت مپ است.

فایل‌های رستر (که به عنوان بیت مپ نیز شناخته می‌شود) از پیکسل‌های کوچک تشکیل شده اند. اگر تصویر بزرگ شود، وضوح و کیفیت خود را از دست می‌دهد زیرا پیکسل‌ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده می‌شوند. بردارها از پیکسل استفاده نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها با اشکال، منحنی‌ها و مسیرها ساخته شده اند. از آنجایی که بردارها مبتنی بر پیکسل نیستند، می‌توانند بدون از دست دادن کیفیت تصویر، به اندازه‌های بزرگتر مقیاس‌پذیر شوند. 

 

 

Adobe Illustrator

 

 

Adobe Illustratorبرنامه پیشرو برای طراحی و تصویرسازی گرافیکی مبتنی بر برداری است. در ابتدا در سال ۱۹۸۶ منتشر شد، این استاندارد صنعتی است که توسط اکثر طراحان حرفه‌ای و بسیاری از علاقمندان و علاقه مندان استفاده می‌شود. 

در حالی که ایلاستریتور برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها مناسب است، اما برای مواردی مانند طراحی لوگو و برندسازی، نمادها، کاراکترها، الگوها، فونت ها، عناصر هندسی، طراحی مبتنی بر چاپ و موارد دیگر ایده آل است. 

همچنین محبوب‌ترین فرمت‌های فایل برداری توسط Illustrator پشتیبانی می‌شوند. این شامل. ai (قالب بومی Illustrator)، . eps، . svg، . cdr و موارد دیگر است. 

Illustratorدارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای ایجاد و کار با اشکال است که پایه و اساس بسیاری از طرح‌ها و تصاویر است. ابزارهای قلم و مداد نیز وجود دارند که می‌توانند تقریباً هر چیزی را که تصور کنید ترسیم کنند. 

کار با متن یکی دیگر از نقاط قوت Illustrator است. در حالی که نمی‌خواهید از Illustrator برای کار با متن‌های بسیار طولانی (مانند طرح‌بندی مجله) استفاده کنید، میتوانید ویرایشگر مبتنی بر برداری با جلوه‌های متنی و طرح‌هایی که شامل متن هستند، بهره ببرید. 

قابلیت Live Trace زمانی که نیاز دارید یک تصویر مبتنی بر شطرنجی را به وکتور تبدیل کنید مفید است. وکتورسازی یک لوگو یک مثال است، اما Live Trace همچنین می‌تواند برای ایجاد وکتورهایی با دست، تبدیل عکس‌ها یا اسکن‌های بافت به فرمت برداری و موارد دیگر استفاده شود. 

 

چه زمانی از ایلوستریتور استفاده کنیم؟

  • طراحی مبتنی بر وکتور: هر زمان که نیاز به ایجاد یا کار با وکتور دارید، باید از Illustrator استفاده کنید. فتوشاپ به شما این امکان را می‌دهد که فایل‌های برداری را باز کنید، اما آن‌ها بلافاصله شطرنجی می‌شوند و دیگر بردارهای واقعی نیستند. 
  • طراحی لوگو: آرم‌ها باید همیشه در قالب وکتور طراحی شوند زیرا باید در هر اندازه‌ای واضح و واضح باقی بمانند. لوگوهای کوچک ممکن است برای برخی پروژه‌ها مانند طراحی وب سایت استفاده شوند. نسخه‌های بسیار بزرگ لوگو ممکن است برای پروژه‌های دیگر مورد نیاز باشد، مانند یک بیلبورد. لوگو باید قادر باشد بدون از دست دادن کیفیت، بالا و پایین شود. 
  • طراحی آیکون: مانند لوگوها، آیکون‌ها نیز باید در قالب وکتور طراحی شوند زیرا ممکن است در اندازه‌های مختلف مورد نیاز باشند. پس از طراحی نماد ممکن است در قالب شطرنجی، مانند png. برای استفاده در یک وب سایت ذخیره شود. 
  • پروژه‌های طراحی مبتنی بر چاپ تک صفحه‌ای مانند کارت ویزیت، بروشور، و بروشور: طراحی مبتنی بر وکتور برای پروژه‌های چاپی ایده آل است زیرا تضمین می‌کند که طرح هنگام چاپ وضوح خود را حفظ می‌کند. با این حال، Illustrator فاقد قابلیت کار با طرح‌بندی‌های چند صفحه‌ای است، بنابراین برای پروژه‌های یک صفحه‌ای بهترین است. 

 

Adobe Photoshop

 

 

Adobe Photoshop که ابتدا در سال ۱۹۹۰ منتشر شد، به محبوب‌ترین برنامه ویرایش عکس و دستکاری عکس در جهان تبدیل شده است. به عنوان یک ویرایشگر مبتنی بر پیکسل، می‌توانید با جزئیات دقیق عکس‌ها و تصاویر کار کنید تا دقیقاً آنچه را که تصور می‌کنید ایجاد کنید. 

اگرچه فتوشاپ یک برنامه مبتنی بر برداری نیست، اما دارای برخی از قابلیت‌های وکتورها است. با استفاده از فتوشاپ می‌توانید فایل‌ها را در محبوب‌ترین فرمت‌های برداری باز کنید و به فرمت شطرنجی تبدیل می‌شوند. فتوشاپ همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان بخشی از طراحی خود، اشکال برداری ایجاد کرده و با آن‌ها کار کنید. 

فتوشاپ تلاقی بین نرم‌افزار ویرایش عکس و نرم‌افزار طراحی است. اساساً مبتنی بر عکس است، اما ابزارها و ویژگی‌های آن قدرت زیادی برای طراحی گرافیکی فراهم می‌کنند. اغلب برنامه انتخابی برای طراحی تصاویر است که به صورت آنلاین استفاده می‌شود (مانند وب سایت، وبلاگ و تصاویر رسانه‌های اجتماعی). 

تا آنجا که به ویرایش عکس مربوط می‌شود، فتوشاپ شامل ابزارهای پیشرو در صنعت برای مواردی مانند حذف پس زمینه، حذف اشیا (از جمله افراد)، دستکاری یا تغییر عکس، و ترکیب چندین تصویر است. این فراتر از ویرایش عکس و عمیق شدن در هنر دیجیتال است. 

طراحان و عکاسان فتوشاپ را دوست دارند زیرا آزادی خلاقیت کاملی را فراهم می‌کند، اگرچه برای تسلط بر ابزارها به یک منحنی یادگیری نیاز است. 

 

چه زمانی از فوتوشاپ استفاده کنیم؟

  • وقتی با یک تصویر موجود شروع می‌کنید: هر زمان که یک تصویر دیجیتالی موجود را برای شروع طراحی خود باز می‌کنید، فتوشاپ انتخاب خوبی است. 
  • ویرایش عکس: فتوشاپ شامل ابزارها و ویژگی‌های فراوانی برای ویرایش عکس و پردازش پست است. می‌توانید از لایه‌های تنظیم برای ویرایش غیر مخرب برای تنظیم کنتراست، روشنایی، اشباع، تعادل رنگ و غیره استفاده کنید. 
  • دستکاری و ترکیب عکس: به غیر از ویرایش اولیه عکس، فتوشاپ همچنین بهترین ابزارها و قابلیت‌ها را برای دستکاری گسترده و دقیق عکس در بر می‌گیرد. همچنین می‌توانید کامپوزیت‌هایی ایجاد کنید که در آن چندین عکس را در یک عکس ادغام یا ترکیب می‌کنید. 
  • ماکاپ ها: ماکت‌های واقع گرایانه‌ای ایجاد کنید که طرح شما را بر روی اشیاء یا محصولاتی مانند تی شرت، کلاه، لیوان، جلد کتاب، صفحه نمایش کامپیوتر و غیره نشان می‌دهد. 
  • تصاویر برای وب: هنگامی که در حال طراحی تصاویر برای وب سایت‌ها یا رسانه‌های اجتماعی هستید، معمولاً ابعاد خاصی را که نیاز دارید می‌شناسید. طراحی مبتنی بر شطرنجی در این سناریوها مناسب است زیرا تصاویر به اندازه‌های بزرگ‌تر مقیاس‌بندی نمی‌شوند. 

 

در مورد InDesign چطور؟ 

InDesign یکی دیگر از برنامه‌های طراحی است که توسط Adobe ساخته شده است. در حالی که قابلیت‌های InDesign کمی با Photoshop و Illustrator همپوشانی دارد، اما هدف متفاوتی را دنبال می‌کند. InDesign برای ایجاد طرح‌بندی اسناد چند صفحه‌ای عالی است. 

به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک گزارش سالانه یا طرح مجله هستید، InDesign برای این کار مناسب خواهد بود. با این حال، بهتر است از ایلاستریتور یا فتوشاپ برای کار با عناصری مانند عکس‌ها، لوگوها، آیکون‌ها و دیگر گرافیک‌ها که به طرح‌بندی اضافه می‌کنید، استفاده کنید. 

به عنوان بخشی از بسته Creative Cloud، همه این برنامه‌ها به خوبی با هم کار می‌کنند و به راحتی می‌توان بردارها و تصاویر بیت مپ خود را از Illustrator و Photoshop به InDesign آورد. 

 

Lightroom چطور؟ 

لایت روم برخی از قابلیت‌های ویرایش عکس و پردازش پست مشابه فتوشاپ را ارائه می‌دهد، اما بدون ابزارها و ویژگی‌های پیشرفته. برای مواردی مانند حذف پس‌زمینه پیچیده، ترکیب چند تصویر با هم، یا کار با لایه‌ها. جایی که لایت روم خود را از فتوشاپ جدا می‌کند، مدیریت و سازماندهی عکس‌های دیجیتال شماست. در واقع قابلیت ها و عملکرد لایت روم به دو دسته اصلی سازماندهی و مدیریت عکس ها و ویرایش عکس تقسیم می شوند.

اگرچه ما از منظر ویرایش عکس به این موضوع نگاه می کنیم، اما نباید از ویژگی های سازمانی لایت روم غافل شوید. عکاسان آماتور و حرفه ای مجموعه های وسیعی از عکس ها دارند که دائما در حال رشد هستند. ردیابی آن عکس ها کار بسیار بزرگی است و لایت روم ویژگی های زیادی را برای آسان کردن آن ارائه می دهد.

به عنوان یک مدیر دارایی دیجیتال مبتنی بر پایگاه داده (DAM)، قابلیت‌های سازمانی ماژول کتابخانه یکی از بزرگترین نقاط قوت لایت روم است. مرور عکس‌هایتان آسان است و می‌توانید خیلی سریع از یک عکس به عکس دیگر بپرید. همچنین می‌توانید ابرداده‌هایی مانند کلمات کلیدی، رتبه‌بندی‌ها و پرچم‌

 

نتیجه گیری

در حالی که Illustrator و Photoshop دارای برخی ویژگی‌ها و عملکردهای مشابه هستند، بیشتر طراحان گرافیک از هر دو برنامه استفاده می‌کنند زیرا در زمینه‌های مختلف برتری دارند. اگر اشتراک Creative Cloud داشته باشید، به هر دو دسترسی خواهید داشت. از آنجایی که آن‌ها به خوبی با یکدیگر ادغام می‌شوند، استفاده از هر برنامه برای هدف اصلی خود مناسب است.

اگر دانش کافی برای طراحی وکتورهای حرفه‌ای و طرح های گرافیکی ندارید، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید فایل‌های وکتور و طرح های گرافیکی متنوع را در بخش دانلود فایل وکتور و دانلود طرح گرافکی افرافایل به راحتی تهیه کنید.

فایل های مرتبط
فایل لایه باز ایلوستریتور سمبل کاغذ
فایل لایه باز ایلوستریتور رمضان مبارک
نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.