اگر از وکتورهای مختلفی استفاده کرده باشید، ممکن است اسم فایل‌های EPS به گوشتان خورده باشد. یا شاید طراح شما فایلی با فرمت EPS به شما داده و ممکن است ندانید که این فرمت فایل چه ویژگی‌هایی دارد یا چگونه آن را باز کنید. این مقاله تمام جزئیات مربوط به فایل‌های EPS را توضیح می‌دهد تا بتوانید آنها را باز کنید و بدون نگرانی از نوع تصویر آن‌طور که طراحی شده است استفاده کنید. در مقاله قبلی به طور جامع درباره فرمت فایل SVG و فرمت فایل AI صحبت کردیم و در این مقاله به بررسی فرمت فایل EPS میپردازیم.

 

فایل EPS چیست؟

EPS مخفف عبارت Encapsulated PostScript است. این یک نوع فرمت فایل برای ذخیره گرافیک‌های برداری و وکتور استفاده می‌شود. گرافیک‌های برداری از پیکسل استفاده نمی‌کنند و می‌توان آن‌ها را به هر اندازه‌ای تغییر اندازه داد، بدون ازدست‌دادن کیفیت، برخلاف گرافیک شطرنجی یا عکس‌هایی که در صورت بزرگ‌نمایی بیش از حد مبهم و پیکسل‌شده به نظر می‌رسند. فایل‌های EPS معمولاً در طراحی گرافیک، لوگوها، تصاویر و سایر آثار هنری استفاده می‌شوند.

با یک فایل EPS، می‌توانید هر عنصر (مانند رنگ‌ها و اشکال) را به‌صورت جداگانه دست‌کاری کنید. برای مثال می‌توانید فایل EPS را باز کنید و رنگ عناصر داخل تصویر را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.

 

مزایای فرمت EPS

EPS یک فرمت استاندارد فایل گرافیکی است که به 3 دلیل محبوبیت زیادی دارد:

 

1. تطبیق پذیری: فرمت EPS توسط بسیاری از برنامه‌ها و برنامه‌ها قابل خواندن است. اکثر برنامه‌های طراحی برداری از فایل‌های EPS پشتیبانی می‌کنند. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از Adobe Illustrator، Inkscape، CorelDraw، Gravit Designer و Xara.

 

2. پیش نمایش های درون وکتور: فایل های EPS شامل یک تصویر پیش نمایش در قالب شطرنجی (بیت مپ) می باشد. این به تطبیق پذیری می افزاید، اگرچه اندازه فایل را افزایش می دهد، زیرا بسیاری از برنامه هایی که فایل های EPS را پشتیبانی نمی کنند حداقل می توانند پیش نمایش را نمایش دهند. به لطف پیش‌نمایش، می‌توانید ببینید که تصویر چگونه است حتی اگر نتوانید آن را باز کنید یا در برنامه‌ای که استفاده می‌کنید ویرایش کنید.

 

3. پشتیبانی از گرافیک برداری، تصاویر بیت مپ و متن: اگرچه EPS یک فرمت فایل برداری است، اما می توانید تصاویر بیت مپ را درون فایل قرار دهید. به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک بروشور با فرمت EPS هستید، می توانید یک عکس بیت مپ را در طرح قرار دهید. البته فایل های EPS می توانند شامل متن نیز باشند.

 

محدودیت‌های فرمت EPS

اگرچه استفاده از فایل‌های EPS مزایای قابل توجهی دارد، اما آگاهی از محدودیت نیز مهم است:

 

1. از Transparency پشتیبانی نمی کند:  اگرچه می توانید رنگ پس زمینه را برای طرح خود تعیین کنید و سپس وکتور یا متن را در بالای آن قرار دهید، اما نمی توانید پس زمینه را شفاف کنید. 

 

2. فایل هایی که شامل تصاویر بیت مپ هستند 100% وکتور نیستند: ممکن است هنگام چاپ فایل بیت مپ موجود در یک فایل EPS دچار مشکل شوید، زیرا بیت مپ ها با وضوح خاصی ایجاد می شوند که برای اسناد چاپی مناسب نیستند. ویژگی های برداری به خوبی مقیاس پذیر خواهند بود، اما تصاویر بیت مپ نه.

 

3. پشتیبانی محدود از برنامه های صفحه آرایی: برخی از نرم افزارها، به ویژه برنامه های صفحه آرایی (مثل ایندیزاین و فوتوشاپ)، به شما امکان باز کردن و مشاهده فایل های EPS را می دهند، اما از ویرایش فایل ها پشتیبانی نمی کنند. این بدان معناست که شما نمی توانید جزئیات یا ویژگی هایی مانند رنگ یا متن را در نرم افزار صفحه آرایی تغییر دهید. در عوض، باید به نرم افزار طراحی گرافیک برداری استفاده شده است، برگردید تا تغییرات مورد نیاز را ایجاد کنید.

 

نحوه باز کردن فایل EPS

 

Adobe Illustrator

Adobe Illustrator نرم افزار پیشرو در صنعت برای طراحی گرافیک برداری و تصاویر است. به راحتی می‌توانید فایل‌های EPS را در Illustrator ذخیره و باز کنید. برای باز کردن فایل خود این مراحل را دنبال کنید:

 

  1. روی File کلیک کنید
  2. از منوی بازشو گزینه Open را انتخاب کنید
  3. فایل  EPS را انتخاب کنید
  4. روی Open کلیک کنید
  5. پس از باز شدن فایل در Illustrator، می‌توانید آن را در صورت نیاز ویرایش کنید. همچنین می‌توانید آن را در قالب‌های تصویر دیگر، مانند فرمت ai که پیشفرض Illustrator است، ذخیره کنید.

 

 

Inkscape

Inkscape یک نرم افزار منبع باز رایگان است که جایگزین عالی برای Adobe Illustrator است. برای باز کردن فایل خود این مراحل را دنبال کنید:

 

  1. روی File کلیک کنید
  2. از منو گزینه Open را انتخاب کنید
  3. فایل  EPS را انتخاب کنید
  4. روی Open کلیک کنید
  5. فرمت فایل اصلی .svg است، اما از فایل‌های .eps نیز پشتیبانی می‌کند.

 

 

CorelDRAW 

CorelDRAW یکی دیگر از برنامه‌های گرافیکی برداری است که هم محبوب و هم قدرتمند است. برخلاف Illustrator، CorelDRAW را می‌توان با پرداخت یک بار به جای اشتراک ماهانه خریداری کرد. در اینجا نحوه باز کردن یک فایل در CorelDRAW  آمده است:

 

  1. روی File کلیک کنید
  2. از منوی بازشو گزینه Open را انتخاب کنید
  3. فایل  EPS را انتخاب کنید
  4. روی Open کلیک کنید
  5. فرمت اصلی .cdr است، اما می‌توانید فایل‌های .eps را نیز باز کرده و ویرایش کنید.

 

 

Adobe Photoshop

Adobe Photoshop یک برنامه طراحی گرافیک برداری نیست، بنابراین پشتیبانی آن از فایل‌های .eps محدود است. شما می‌توانید یک فایل برداری .eps را باز کنید، اما باید فایل را بیت مپ کنید، به این معنی که دیگر یک تصویر برداری نخواهد بود. همچنین، نمی‌توانید با استفاده از Illustrator، Inkscape یا CorelDRAW، تک تک عناصر فایل را ویرایش کنید. برای باز کردن فایل مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  1. روی File کلیک کنید
  2. از منوی بازشو گزینه Open را انتخاب کنید
  3. فایل  EPS را انتخاب کنید
  4. روی Open کلیک کنید
  5. منوی Rasterize EPS Format باز می شود. روی OK کلیک کنید

 

 

آیا باید از فایل EPS یا JPG استفاده کنم؟

فایل برداری که دانلود می‌کنید ممکن است شامل یک فایل EPS و یک نسخه JPG باشد. شما باید از فایل EPS استفاده کنید اگر:

  • شما باید هر گونه ویرایش یا تغییری را انجام دهید (مانند تغییر رنگ‌ها).
  • ممکن است لازم باشد تصویر را به اندازه بزرگ‌تر تغییر دهید.
  • شما باید تصویر را در یک فایل برداری دیگر قرار دهید.

 

سوالات متداول

فایل‌های EPS برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

EPS یک پسوند فایل رایج است که برای گرافیک‌های برداری استفاده می‌شود. این یک فرمت همه کاره است زیرا اکثر نرم افزارهای طراحی گرافیکی می‌توانند فایل‌های EPS را باز کنند و اکثر برنامه‌های ویرایش برداری به شما امکان ویرایش و ذخیره فایل‌های EPS را می‌دهند. هر نوع وکتوری می‌تواند از فرمت EPS استفاده کند، بنابراین در مواردی مانند نمادها، تصاویر، الگوها، پس‌زمینه‌ها و موارد دیگر نیز قابل استفاده است.

 

EPS بیت مپ است یا وکتور؟

یک فایل EPS می‌تواند حاوی عناصر برداری، تصاویر شطرنجی (بیت مپ) یا هر دو باشد. اما بیشتر برای فایل‌های برداری استفاده می‌شود.

 

EPS چه تفاوتی با SVG دارد؟

EPS و SVG هر دو پسوند فایل برداری محبوب هستند و هر دو می‌توانند برای اهداف طراحی استفاده شوند. فایل‌های SVG عمدتاً برای نمایش گرافیک‌های برداری به صورت آنلاین در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که فایل‌های EPS معمولاً برای مواردی مانند تصاویر، آرم‌ها و گرافیک‌ها برای چاپ استفاده می‌شوند.

 

چه نرم افزاری می‌تواند فایل‌های EPS را باز کند؟

اکثر برنامه‌های وکتور و تصویرسازی به شما اجازه می‌دهند که اشیاء جداگانه فایل‌های EPS، از جمله Adobe Illustrator، Inkscape، CorelDRAW و Gravit Designer را باز کرده و ویرایش کنید. بسیاری از برنامه‌های طراحی گرافیکی برای کار با تصاویر بیت مپ و برنامه‌های صفحه آرایی به شما امکان می‌دهند فایل‌های EPS را باز کنید، اما آنها را ویرایش نکنید. به عنوان مثال، Adobe Photoshop می‌تواند یک فایل EPS را باز کند، اما قبل از ویرایش باید شطرنجی شود (از فرمت برداری به بیت مپ تبدیل شود).

 

آیا می‌توانید از EPS در وب سایت استفاده کنید؟

فایل‌های EPS که به صورت آنلاین استفاده می‌شوند باید به فرمت SVG (بردار) یا PNG (بیت مپ) تبدیل شوند.

 

نتیجه گیری 

اگر می‌خواهید از نماد در یک وب‌سایت یا برنامه استفاده کنید، بهترین گزینه ذخیره آن به‌عنوان یک فایل PNG است. بااین‌حال، این تصویر را از فرمت برداری به بیت مپ تبدیل می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که آن را در ابعادی ذخیره کنید که به‌اندازه کافی برای استفاده موردنظر شما بزرگ باشد. اگر ابعاد خیلی کوچک باشند و تصویر بیت مپ بزرگ‌تر از آن ابعاد نمایش داده شود، پیکسلی و تار به نظر می‌رسد.

اگر به دنبال باکیفیت‌ترین وکتورهای متنوع هستید، ما در افرافایل، فایل‌های متنوعی قرار داده‌ایم تا تمامی شما عزیزان علاقه‌مند بتوانید با کمترین هزینه طرح موردنظر خود را انتخاب نمایید و یا درآمدزایی خود را شروع کنید.

 

فایل های مرتبط
7 گل دوربری شده با کیفیت

7 گل دوربری شده با کیفیت

فواد ظهیری فواد ظهیری

تاریخ انتشار: 09 فروردین 1403
فایل لایه باز لیبل و برچسب فروش و تخفیف ویژه
فایل لایه باز لیبل و برچسب فروش و تخفیف ویژه
فایل لایه باز لیبل و برچسب فروش و تخفیف ویژه
نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.