رشته گرافیک یکی از رشته های جذاب در ایران است. سالانه هزاران نفر در این رشته فارغ التحصیل می شوند. خیلی از این دانشجوهای گرافیک که به تازگی درس شان تمام شده، دغدغه شغل و درآمد دارند. به همین خاطر در افرافایل می خواهیم درباره بازار کار رشته گرافیک در ایران را بررسی کنیم.

 

معرفی رشته گرافیک

قبل از اینکه با بازار کار رشته گرافیک در ایران آشنا شویم، بهتر است کمی درباره این رشته صحبت کنیم. رشته گرافیک یکی از رشته هایی است که شما می توانید در مقع هنرستان و هم در دانشگاه در آن تحصیل کنید. اگر هنوز اول دبیرستان هستید و به هنر و طراحی علاقه دارید این رشته می تواند برای شما مفید باشد.

قبل از اینکه وارد رشته گرافیک شوید، بهتر است با سرفصل های اصلی این رشته آشنا شوید. افرادی که وارد این رشته می شوند با طراحی، تصویر سازی، انواع چاپ دستی، ظهور چاپ و فیلم، اصول عکاسی، ترکیبات رنگ، روانشانسی رنگ، تاریخ ایران و جهان و... آشنا خواهند شد.

رشته گرافیک، از آن دسته رشته های هنرستان و دانشگاهی است که گرایشات مختلفی دارد. همین ویژگی دست شما را باز می گذارد تا با توجه به علاقه و بازار کار گرایش مدنظر خودتان را انتخاب کند.

  • گرایش های رشته گرافیک در ایران
  • گرافیک تزیینی و محیطی
  • تصویرسازی
  • چاپ و بسته بندی
  • مدیریت تبلیغات تجاری
  • طراحی زیورآلات
  • طراحی پوستر و نشانه

خوشبختانه بازار کار رشته گرافیک در ایران به شکلی است که شما هر گرایشی را که انتخاب کنید با کمی تلاش و پشتکار می توانید در آن موفق شوید و کسب درآمد داشته باشید.

 

بازار کار رشته گرافیک در ایران

رشته گرافیک یکی از رشته های بسیار پول ساز در ایران است. به این صورت که اگر شما مهارت لازم را داشته باشید، می توانید ماهانه درآمد خوبی را از این رشته کسب کنید. خوبی رشته گرافیک این است که شما هم می توانید در شرکت استخدام شوید یا به صورت پروژه ای کارهای گرافیکی را انجام دهید.

اکثر شرکت های کوچک و بزرگ در ایران نیاز به یک طراح گرافیک دارند. معمولا اگر شرکت بزرگ باشد، یک طراح گرافیک استخدام می کنند تا همیشه در دسترس شان باشد. در شرکت های کوچک تر و خصوصی کمی شرایط فرق می کند. آن ها برای کم کردن هزینه ها، معمولا با طراحان گرافیک به صورت فریلنسری یا پروژه ای کار می کنند.

 

فرصت های شغلی رشته گرافیک در ایران

اگر آگهی های استخدامی را مشاهده کنید متوجه این موضوع خواهید شد که چقدر بازار کار رشته گرافیک در ایران داغ است. همانطور که اشاره کردیم با توجه به گرایش های زیادی که این رشته دارد، پوزیشن های شغلی متفاوتی هم برای شما وجود دارد. مانند:

  • طراحی پوستر
  • طراحی لوگو
  • طراحی سایت
  • طراحی حروف
  • طراحی نقشه
  • ویرایش تصاویر
  • طراحی آگهی های تبلیغاتی
  • صفحه آرایی برای مجلات و روزنامه
  • طراحی جلد و تصویری سازی
  • طراحی رابط کاربری (UI & UX)
  • طراحی شخصیت و کارکتر سازی

 

میزان درآمد و بازار کار رشته گرافیک

همانطور که گفتیم که تنوع مشاغل مرتبط با رشته گرافیک در ایران زیاد است. از آن طرف هم دانشجویان گرافیکی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند هم کم نیست. یعنی بازار رقابت داغ است. ولی کسی در این رقابت برنده می شوند که مهارت و ارتباطات خوبی داشته باشد. به این معنی که اگر شما تجربه و مهارت بیشتری به نسبت دیگر رقبایتان داشته باشید، حقوق و درآمدتان هم بالاتر خواهد بود.

 

میزان درآمد و بازار کار رشته گرافیک در ایران

میزان حقوق و درآمد رشته گرافیک در ایران متفاوت است. همانطوری که گفتیم به میزان مهارت و تجربه شما بستگی دارد. ولی بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است شما اگر در یک شرکت کوچک کار کنید بین 60 تا 270 میلیون تومان در سال می توانید درآمد داشته باشید.

در شرکت های بزرگ این حقوق کمی متفاوت تر است. شما اگر در شرکت و سازمان های بزرگ تر و حرفه ای تر عضو شوید، به طور متوسط می توانید بین 100 الی 300 میلیون در سال درآمد داشته باشید. البته این ارقام به سادگی به دست نمی آید. معمولا شرکت ها و سازمان های بزرگ این حقوق را به کسانی می دهند که تجربه و مهارت بسیار بالایی داشته باشد.

 

میزان درآمد و بازار کار رشته گرافیک در جهان

بعضی از رشته ها هستند که تاریخ انقضا ندارند. یک سری از رشته ها هم هستند که در همه جای جهان خواهان دارد. خوشبختانه رشته گرافیک این دو ویژگی را باهم دارد. شما اگر قصد مهاجرت دارید، می توانید در هر کجای دنیا که باشید شغل مورد نظر خود را در رشته گرافیک پیدا کنید.

معمولا اکثر هنرجویان این رشته، علاقه به کار فریلنسنری دارند. زیرا می توانند هم زمان چندین پروژه گرافیکی را انجام دهند. بعضی افراد هم هم به خاطر حقوق ثابت و بیمه، تمایل به کار کردن در یک شرکت یا سازمان دارند. این دسته از افراد بیشتر دنبال امنیت شغلی و داشتن یک درآمد ثابت و مطمئن هستند. میزان درآمد شما با توجه به اینکه کارمند باشید یا به صورت فریلنسری کار کنید، متقاوت خواهد بود.

بازار کار رشته گرافیک در جهان بسیار عالی است. حقوق و مزایای خوبی هم نسبتا دارد. به طور مثال در کشوری مانند آمریکا، متوسط درآمد سالانه یک گرافیست حدود 45 هزار دلار است. در کشور های دیگر کمی متفاوت تر است. به این صورت که در استرالیا درآمد یک گرافیست حدود 50 هزار دلار تخمین زده شده است.

طبق تحقیاتی که انجام شده است، میزان درآمد یک گرافیست در کشوری مانند انگلستان متفاوت تر از آمریکا و استرالیا است. به این صورت که اگر در کشور انگلستان مشغول به کار شوید می توانید 75 هزار دلار به طور سالیانه درآمد به دست بیاورید.

 

 پیشنهاد مقاله: راه های کسب درآمد از منزل با فتوشاپ

معرفی شغل های پردرآمد رشته گرافیک در ایران

برای فارغ التحصیلان رشته گرافیک شغل های زیادی وجود دارد. شغل هایی که اگر دانش تان را عمیق کنید می توانید درآمد های چند ده میلیونی به دست بیاورید. مانند:

  • ساخت تیزر تبلیغاتی
  • ساخت انیمیشن
  • طراحی صفحات وب
  • طراحی رابط کاربری (UI & UX)
  • طراحی لوگو

 

ساخت تیزر تبلیغاتی

امروزه رد پای شرکت های تبلیغاتی را می توان در کسب و کارهای موفق مشاهده کرد. به خاطر همین یکی از شغل های پردرآمد رشته گرافیک در ایران، ساخت تیزر تبلیغاتی است. این شغل با توجه به رشد شبکه های اجتماعی، سرعت اینترنت و تغییر تبلیغاتی تلوزیونی طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما می خواهید در این زمینه فعالیت کنید باید مهارت های زیر را داشته باشید:

  • آشنایی با نرم افزار فتوشاپ
  • آشنایی با نرم افزار ایلاستریتور
  • تسلط به نرم افزار پریمیر
  • تسلط به نرم افزار افتر افکت
  • تسلط به نرم افزار موشن گرافیک
  • ساخت انیمیشن

 

کارتون و انیمیشن یکی از جذاب ترین و پر طرفدار ترین شاخه های رشته های هنری است. معمولا دانشجویانی که به این حوزه علاقه دارند به صورت خودخوان با انجام کارهای کوچک در این رشته پیشرفت می کنند. دز زمان قدیم انیمیشن سازی فقط در انحصار اقشار پر درآمد بود. ولی با رشد تکنولوژی و نرم افزارهای گرافیکی هر شخصی می تواند با استفاده از این نرم افزارها انیمیشن طراحی کند.

انیمیشن سازی یکی از مشاغل پر طرفدار در ایران است. مخصوصا قشر نوجوان که از همان سن آموزش در این حوزه را شروع می کنند. در زمان قدیم کارتون انیمیشن فقط از تلویزیون ملی پخش می شد. ولی با ایجاد وبسایت و شبکه های اجتماعی هرکسی می تواند نمونه کارهای خود را در وبسایت و شبکه های اجتماعی خود در معرض نمایش بگذارید.به عنوان مثال در حال حاظر سایت های فیلیو و آپارات خیلی از انیمیشن های ایرانی را در لیست پخش خود دارد.

انیماتور هم به صورت نیروی ثابت و هم به صورت پروژه ای کار می کنند. با اینکه کم کم بازار رقابت در این شغل در حال افزایش است ولی معمولا انیماتور ها در ایران از درآمد خوبی برخوردارد هستند. با توجه به مهارت و تجربه ای که دارند می توانند پروژه های خوبی برای خود پیدا کنند.

 

طراحی صفحات وب

خوشبختانه بازار کار رشته گرافیک در ایران داغ است. اگر به طراحی وبسایت علاقه دارید به شما تبریک می گویم. زیرا این شغل بسیار پردرآمد است. اگر آگهی های استخدامی را مشاهده کرده باشید، به این موضوع پی خواهید برد.

با توجه به رشد اینترنت و دانش عمومی جامع تبلیغات سنتی جای خود را به تبلغیات اینترنتی داده است. مردم کمتر تبلیغات خود را در روزنامه و مجله انجام می دهند. یکی از پلتفرم هایی که در تبلیغات در آن انجام می شود، وبسایت است.

جدا از بحث تبلیغات، هر شرکت و سازمانی یک وبسایت برای خود دارد. به همین خاطر این شرکت ها معمولا یک نیروی طراح وبسایت برای خودشان جذب می کنند. در شرکت های خصوصی معمولا این کار به خاطر کم کردن هزینه ها، برون سپاری می شود و به صورت پروژه ای با یک طراج وبسایت همکاری می کنند.

 

طراحی رابط کاربری (UI & UX)

طراحی رابط کاربری یا UI / UX Designer یکی از جذاب ترین و پر تقاضا ترین شغل های حوزه های رشته گرافیک و نرم افزار است. شغل طراحی رابط کاربری یک شغلی است که از ترکیب علم برنامه نویسی و هنر گرافیک تشکیل شده است.

امروزه خیلی از شرکت های برنامه نویسی برای ساخت وبسایت و اپلیکیشن، نیاز به یک طراح رابط کاربری دارند. این افراد معمولا هم به صورت ثبت در یک شرکت برنامه نویسی مشغول به کارند در کنار آن پروژه های دیگری هم انجام می دهند.

 

طراحی لوگو

معمولا اولین کارهایی که یک هنرجو رشته گرافیک انجام می دهد، طراحی لوگو است. خیلی از شرکت ها و برندها در شروع کارشان نیاز به طراحی لوگو دارند. طراحی لوگو نیز یکی از شغل های پردرآمد است که بازار کار نسبتا خوبی در ایران دارد. شما نیز می توانید طرح های گرافیکی خود را در سایت افرافایل به فروش برسانید.

 

 
فایل های مرتبط
پست و استوری شب قدر

پست و استوری شب قدر

علیرضا براتچی علیرضا براتچی

تاریخ انتشار: 09 فروردین 1403
کاور هایلایت اینستاگرام کد 5010
کاور هایلایت اینستاگرام کد 5009
کاور هایلایت اینستاگرام کد 5008
نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.