یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در یک پروژه طراحی می‌گیرید، انتخاب یک پالت رنگ است. انتخاب رنگ به کاربران اطلاعات زیادی در مورد محتوای شما می‌دهد و می‌تواند لحن کل پروژه را تنظیم کند. بهترین پالت‌های رنگی جذاب هستند، حس هماهنگی متعادل را ایجاد می‌کنند و حاوی پیامی هستند که می‌خواهید منتقل کنید. 

اما شما چطور این را انجام میدهید؟ چگونه یک پالت رنگ عالی ایجاد می‌کنید؟ از کجا شروع می‌کنید؟ 

در این مقاله، ما قصد داریم چند راه را بررسی کنیم که می‌توانید رنگ‌ها را مانند یک حرفه‌ای ترکیب کنید؛ حتی اگر با ایجاد پالت‌ها چندان راحت نباشید. 

 

تئوری رنگ ۱۰۱

 

پالت‌های رنگی عالی با یک پایه رنگ قوی در تئوری رنگ شروع می‌شوند. چرخه رنگ یک دایره غول پیکر است که به سه گروه رنگی با فاصله مساوی تقسیم می‌شود. 

 

  • رنگ‌های اصلی: قرمز، زرد و آبی (همه رنگ‌ها را می‌توان با استفاده از ترکیب این رنگ‌ها ساخت) 
  • رنگ‌های ثانویه: سبز، نارنجی و بنفش (از ترکیب دو رنگ اصلی ساخته می‌شوند) 
  • رنگ‌های سوم: زرد-نارنجی، قرمز-نارنجی، قرمز-بنفش، آبی-بنفش، آبی-سبز و زرد-سبز (با ترکیب رنگ اصلی و ثانویه). 

 

هر ترکیب رنگی را می‌توان با دقت مشخص کرد و در چرخه رنگ یافت. روابط بین رنگ‌ها تعیین می‌کند که رنگ‌ها چقدر باید (یا نباید) با هم کار کنند. با افزودن رنگ‌ها و تن‌ها، چرخ را بیشتر از بین ببرید تا رنگ‌های بیشتری از آنچه تصور کنید در یک تصویر نمایش داده شود. (به همین دلیل است که اکثر ابزارهای انتخاب رنگ از یک دایره غول پیکر استفاده می‌کنند. این یک تغییر از چرخه رنگ است!) 

 

  • رنگ‌های مکمل: رنگ مورد علاقه خود را روی چرخ انتخاب کنید و آن را با رنگ در موقعیت مخالف جفت کنید. این جفت شدن کنتراست فوری و سطح بالایی از تضاد ایجاد می‌کند. 
  • تقسیم رنگ‌های مکمل: این تنوع در طرح مکمل یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است. با یک رنگ روی چرخ شروع کنید، سپس رنگ‌ها را در دو طرف رنگ مکمل انتخاب کنید (اما نه خود آن رنگ). این طرح کمی انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب رنگ به شما می‌دهد و کمی نرم‌تر از یک ترکیب مکمل مستقیم است. 
  • رنگ‌های یکنواخت: یک رنگ و ته رنگ‌ها و تن‌های مرتبط را انتخاب کنید. ایجاد طرح‌های رنگی یکنواخت تا زمانی که به یاد داشته باشید که کنتراست کافی بین رنگ‌ها و تن‌ها را داشته باشید، می‌تواند به راحتی ایجاد شود. (و می‌دانید که رنگ‌ها همیشه مطابقت دارند!) 

  • رنگ‌های مشابه: مشابه مفهوم یکنواخت، یک طرح مشابه از رنگ‌هایی ساخته شده است که در چرخه رنگ جمع شده اند. نتیجه اغلب یک پالت سه رنگ است که حس آرامش بخشی به آن دارد. این نوع پالت کنتراست زیادی نخواهد داشت و باید با در نظر گرفتن آن مورد استفاده قرار گیرد. 
  • رنگ‌های سه گانه: اگر به دنبال تعادل رنگ عالی هستید، این راه حل است. سه رنگ با فاصله یکسان روی چرخ انتخاب کنید. 
  • رنگ‌های چهارتایی: دو جفت رنگ مکمل را با دو فاصله در چرخه رنگ انتخاب کنید. این به همان اندازه که به نظر می‌رسد دشوار است و می‌تواند یکی از سخت‌ترین سبک‌های طرح رنگ برای ایجاد باشد. نتیجه می‌تواند برای پروژه‌های بزرگ خیره‌کننده باشد، اما هنگام کار با رنگ‌های زیاد باید دقت ویژه‌ای داشته باشید تا مطمئن شوید که جلوه‌های بصری کاربران را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. 

پس از تصمیم گیری در مورد طرح رنگ، ترکیب و تطبیق رنگ ها، تن‌ها و اشباع را در نظر بگیرید تا حسی متمایز ایجاد کنید. چرخه رنگ جایی برای شروع است. اما اگر فقط از چرخه ۱۲ رنگ انتخاب کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که پالت بسیار زیاد و «بینهایت رنگارنگ» است. 

 

خلاصه معانی رنگ‌ها

 

وقتی صحبت از رنگ می‌شود، هر رنگی دارای تداعی‌ها و معانی است که اجتناب از آن‌ها دشوار است. بیشتر رنگ‌ها معانی مثبت و منفی دارند که با محتوای اطراف تقویت می‌شوند. 

 

  • قرمز: اشتیاق، عشق، انرژی، خشم
  • نارنجی: ثروت، جوانی، توجه، سلامتی
  • زرد: شادی، خوش بینی، توجه، احتیاط
  • سبز: طبیعت، حسادت، تعادل، آرامش
  • آبی: اعتماد، ثبات، ایمان، قدرت
  • بنفش: مرموز، قدرت، متکبر، تجمل

 

به دو یا سه رنگ اکتفا کنید

 

یک پالت رنگ عالی فقط تعداد انگشت شماری رنگ دارد. رنگ‌های زیاد می‌تواند کاربر را تحت تأثیر قرار دهد و یک طرح تک رنگ می‌تواند بی‌مزه به نظر برسد. تعادل جایی در وسط است. 

اگر در حال ساخت یک وب سایت برای یک برند معتبر هستید، احتمالاً پالت رنگ بخشی از محدوده پروژه است. این کار را آسان می‌کند. همچنین یک ابزار یادگیری عالی است زیرا می‌توانید نحوه تعامل رنگ‌ها را بدون استرس ناشی از جفت کردن آن‌ها دریابید. 

اگر در حال ایجاد یک پالت رنگ از ابتدا هستید، بهترین ایده این است که با یک بوم خالی شروع کنید. طراحان داخلی و مد از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ برای ایجاد طرح‌های رنگی استفاده می‌کنند و برای طراحی وب نیز کار می‌کند. رنگ در طرح (زمینه‌های سفید و خنثی استثنا هستند) را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد: 

 

  • رنگ اصلی: ۶۰ درصد رنگ در طرح
  • رنگ ثانویه: ۳۰ درصد رنگ در طرح
  • رنگ تاکیدی: ۱۰ درصد رنگ در طرح

 

مراقب کنتراست باشید

 

این ممکن است مهم‌ترین نکته رنگی باشد که تا به حال دریافت کرده‌اید: اگر می‌خواهید متون جفت‌های رنگی را بخوانید باید کنتراست کافی داشته باشند. این شامل خواندن متن و سایر اطلاعات بصری روی صفحه است. دلیلی وجود دارد که انتخاب رنگ تیره روی روشن یا روشن روی تیره بسیار رایج است. آن‌ها فوق العاده خوانا هستند. 

فقط به این فکر کنید که متن صورتی را روی پس زمینه قرمز بخوانید. این ایده قطعا مخاطب شما را عصبانی کند. آیا خوب به نظر می‌رسد؟ آیا در اندازه‌های مختلف و از راه دور قابل خواندن است؟ اگر رنگ‌های اصلی خود را دوست دارید، اما کنتراست آن کم است، فقط کمی میزان اشباع را تغییر دهید. 

 

  • رنگ: افزودن رنگ سفید به هر رنگی برای روشن‌تر کردن آن (متداول). 
  • تن: افزودن رنگ خاکستری به هر رنگی برای غنی‌تر کردن آن (بسیار رایج). 
  • سایه: افزودن رنگ مشکی خالص به هر رنگی برای تیره شدن آن (کمتر رایج). 

 

رنگ آمیزی، تونینگ و سایه بر اشباع رنگ و ارزش آن تأثیر می‌گذارد. آنچه برای شما مهمتر است این است که این تنوع رنگ می‌تواند به شما در گسترش یک پالت کمک کند. علاوه بر دو یا سه رنگی که انتخاب می‌کنید، دو یا سه مقدار رنگ یا تن برای هر رنگ تنظیم کنید تا طیف وسیعی از گزینه‌ها را داشته باشید. اکنون شما یک پالت رنگ با انتخاب‌های فراوان دارید که به زیبایی ترکیب می‌شوند. 

 

یک مفهوم رنگ را انتخاب کنید

 

آیا سبک شما روشن است؟ یکنواخت؟ تاریک و مرموز؟ در مورد رنگ‌ها سبک‌ها و مفاهیم بسیار متفاوتی وجود دارد. اولین قدم برای انتخاب ترکیب رنگ‌های عالی، کشف سبک است. 

بهترین راه برای انجام این کار، مطالعه بسیاری از وب سایت‌های دیگر است. فهرستی از مواردی که فوراً در ذهن خود ظاهر می‌شوند را نگه دارید. در مورد رنگ چه چیز مشترکی با هم دارند؟ 

 

الهام گرفتن از عکس

 

هیچ چیز مانند یک عکس عالی برای الهام گرفتن از رنگ وجود ندارد. امتیاز اضافه شده این است که تصاویر و رنگ‌ها هماهنگی و انسجام فوری دارند. هنگام ساختن یک پالت رنگ از یک تصویر، مراقب باشید که رنگ‌ها بیش از حد مطابقت نداشته باشند. 

فقط یک رنگ از تصویر انتخاب کنید و رنگ‌های ثانویه یا تاکیدی را انتخاب کنید که با عکس مطابقت ندارند. این روش به شما یک ارتباط بصری می‌دهد اما به ایجاد کنتراست کافی برای جذاب ماندن کمک می‌کند. شما نمی‌خواهید تصاویر و عناصر وب سایت خیلی با هم ترکیب شوند. همانطور که باید بین رنگ‌ها تضاد ایجاد کنید، تضاد کافی بین عناصر نیز ضروری است. 

 

به ترندهای طراحی دقت کنید

 

یک پالت رنگ مرسوم، سریع‌ترین راه برای تاریخ‌گذاری یک پروژه است. اگر انعطاف‌پذیری لازم برای تغییر رنگ‌ها را دارید، ترندها ایده خوبی برای شروع هستند. اگر نه، یک رنگ مد روز را به عنوان رنگ برجسته انتخاب کنید و یک پالت حول آن بسازید. 

ترند رنگ‌های امروزی رنگ‌های پررنگ و اشباع شده است. بسیاری از آن‌ها از مفاهیم طراحی flat و متریال الهام گرفته شده اند. رنگ‌های آبی روشن، سبز، صورتی و بنفش می‌توانند به یک پروژه جذابیت مدرن اضافه کنند. 

چیزی که در مورد افزودن یک رنگ ترند به پالت خود خوب است این است که می‌توانید از این ایده برای شاداب کردن یک طرح رنگ قدیمی بدون تغییر کامل استفاده کنید. بسیاری از برندها می‌توانند با موفقیت گزینه‌های رنگ تاکیدی را بدون ایجاد اختلال در جریان بصری یا هویت تغییر دهند. اگر به تغییر نیاز دارید، این یک ابزار عالی است. 

 

ابزارهای طراحی رنگ را امتحان کنید

 

ابزار پالت رنگ مکانی عالی برای شروع است. استفاده از هر یک از ابزارهای زیر رایگان است و به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های خود را اصلاح کنید. خواهید دید که چگونه رنگ‌ها با هم تعامل دارند و ترکیب رنگ‌هایی را دریافت می‌کنید که می‌توانید در پروژه‌ها استفاده کنید. در مقاله معرفی ۱۰ ابزار ایجاد پالت رنگی رایگان برای طراحان گرافیک بهترین ابزارهای ایجاد پالت رنگی را معرفی کرده‌ایم که میتوانید از آن‌ها استفاده کنید

 

نتیجه گیری

نکته‌های ارائه شده در اینجا را امتحان کنید، و مطمئناً ابزار رنگی پیدا خواهید کرد که به ایجاد یک پالت موثر برای پروژه شما کمک می‌کند. این منابع برای طراحان حرفه ای، علاقمندان و صاحبان مشاغلی که به دنبال ایجاد یک پالت رنگی دلپذیر و موثر هستند، مفید است. 

اگر شما طراح گرافیک هستید می‌توانید طرح‌های گرافیکی خود را در سایت افرافایل به فروش برسانید. خیلی از افراد وجود دارند که مهارت طراحی قالب‌های زیبا و حرفه‌ای را ندارند. شما می‌توانید این کار را برایشان انجام دهید. 

نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.