وکتور گرادینت انتزاعی آبی رایگان
توضیحات

 

وکتور چیست و کاربرد آن چیست ؟

با سلام

دوستان گرامی امروز با آموزش { وکتور چیست } در خدمت شما هستم .

  • وکتور چیست ؟؟؟
  •  همه چیز درباره{ وکتور }
  • خصوصیات وکتور و نحوه استفاده از وکتورها

نیاز به توضیح مختصری در مورد فایل های وکتور دیدم که کسانیکه با این دسته ازفایلهای برخورد میکنند و آشنایی ندارند بدهم . فایلهای وکتور را بافرمت های AI , EPS , WMF و… خواهید یافت  ، معمولا برای استفاده از این گونه فرمت ها ، شما میتوانید از نرم افزارهای از قبیل Adobe Illustrator , Corel , Photoshop و… استفاده نمایید.خصوصیاتی که این دسته از فایلها با این فرمت ها دارا هستند را میتوان به چند مورد اشاره نمود :  زوم بر روی این گونه فایلها بدون افت کیفیت یا باصطلاحی بدون رنجه شدن تصویر – و همچنین بزرگ کردن فایل بدون افت کیفیت – قابلیت تغییر دراین گونه فایلها با این فرمت ، یعنی اینکه شما میتوانید مثلا فایلی با فرمت EPS را در داخل برنامه کرل وارد کرده و آنرا تیکه تیکه کنید و تغییراتی از نظرظاهر به آنها بدهید و شکل و یا …. جدیدی ایجاد نمایید. فایلهای وکتور به تصاویر raster شده نیز تبدیل میگردند ، که گاها bitmap نیز نامیده میشوند.این توضیحات را لازم دیدم تا کسانیکه در این سایت این دسته از فایلهای را برای دانلود مشاهده میکنند ، متوجه باشند که کاربرد این نوع فرمت از فایلها چیست .

وکتور از رایج‌ترین فرمت‌های تصویری برداری محسوب می شود. در وکتور تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی مانند نقاط، خطوط، منحنی‌ها، دایره‌ها و چند ضلعی‌ها ذخیره می‌شود. تصاویر در فایل وکتور از خطوط و منحنی‌هایی به نام بردار تشکیل شده‌اند که در آن اطلاعات راجع به رنگ و سایز به صورت ریاضی تعریف می‌شوند .

با این که این گونه فایل‌ها حجم کمی دارند، ولی می‌توان به مقدار بی‌نهایت اندازه‌ی این تصاویر را بدون از دست دادن کیفیت تغییر داد. این تصاویر مستقل از رزولوشن هستند و می‌توان آن‌ها را بزرگ و کوچک کرد و در هر رزولوشن بدون از دست دادن جزئیات و وضوح آن تصویر را چاپ کرد. فایل لایه باز وکتور فرمت خروجی برخی از نرم افزار‌های گرافیکی مثل Adobe illustrator و Corel است .

 

کاربرد وکتور

وکتور در طراحی انواع بنرهای تبلیغاتی ، اینفوگرافیک‌ها، کارت ویزیت‌، بروشور‌، من‌های رستوران‌، کاتالوگ و… عصای دست طراحان است. گفتیم که وکتور فایلی لایه باز است این یعنی می‌توانیم به راحتی هر ایده‌ای را که داشته باشیم، طراحی کنیم.

در صورت باز کردن این فایل ها در نرم افزار Adobe Illustrator و Corel فایل ها به صورت لایه باز اجرا می‌شوند و شما می‌توانید بدون پایین آمدن کیفیت هرگونه تغییری در فایل بدهید.

فرمت فایل‌های وکتور

 

فایل‌های وکتور با انواع فرمت‌های ai, eps, pdf, svg  دیده می‌شوند:

Ai:

پسوند AI یک پسوند اختصاصی برای شرکت ادوبی (Adobe) است. این فرمت معمولا در گرافیک‌های دیجیتال مثل لوگو‌ها استفاده می‌شود.

Eps:

یکی از فرمت‌هایی که هم در نرم‌افزار‌هایی مانند کورل و ایلوستریتور اجرا می‌شود و هم می توان آن را در نرم‌افزار معروف فتوشاپ باز نمود، esp است. این فرمت دارای کد‌های پست‌اسکریپ بوده که به وسیله‌ی آن کیفیت تصویر در نرم‌افزار فتوشاپ حفظ می‌گردد.

Pdf:

این فرمت استاندارد برای فایل‌‌ها و اسناد قابل حمل توسط ادوبی طراحی شده است و به معنای سند قابل حمل است که می‌تواند شامل متن، تصویر و استایل خاصی باشد.

Svg:

یکی از شناخته‌شده‌ترین فرمت‌های ذخیره‌ی فایل‌های وکتور، فرمت SVG است. SVG براساس XML است، این یعنی هم برای کامپیوتر و هم افراد قابل خواندن است. از SVG می‌توان در طراحی وب استفاده کرد تا با بزرگ کردن عکس، افت کیفیتی دیده نشود.

 

معرفی نرم‌افزارهایی که از فرمت‌های فایل‌های وکتور پشتیبانی می‌کنند

در بین نرم‌افزارهای گرافیکی محبوب، قدرتمند‌ترین نرم‌افزارهای ساخت وکتور adobe illustrator و Coreldraw هستند. برای باز کردن فرمت‌هایی چون eps یا ai می‌توان از photoshop نیز استفاده کرد.

اگر وکتور را در فتوشاپ باز کنید ابتدا کیفیت و اندازه را از شما می‌پرسد. این نرم‌افزار برای کارهای معمولی و بدون ویرایش فایل وکتور مناسب‌تر است. adobe acrobat بهترین نرم‌افزار ویرایش اسناد pdf است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

نکته: این فایل وکتور است و برای استفاده به صورت لایه باز و قابل ویرایش، باید در نرم‌افزار ایلوستریتور (Illustrator) در کامپیوتر باز شود، در فتوشاپ و نرم‌افزارهای دیگر بدون لایه و غیرقابل ویرایش است.

سایر نمونه کارها
قالب بنر وبسایت تبلیغاتی فروش
قالب آماده پست اینستاگرام

قالب آماده پست اینستاگرام

بهنام داداشی بهنام داداشی

تاریخ انتشار: 09 اردیبهشت 1403
قالب لایه باز پوستر و تراکت تبلیغاتی
فایل های مشابه
پکیج20عددی طراحی کاور و پس زمینه اشاره
پک 60 تایی بکگراند اتاق

پک 60 تایی بکگراند اتاق

digi file digi file

تاریخ انتشار: 30 فروردین 1403
براش های کاربردی(39عدد)

براش های کاربردی(39عدد)

ایران گرافیک ایران گرافیک

تاریخ انتشار: 21 فروردین 1403
سوالات و نظرات
برای ارسال سوال و نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.
اطلاعات فایل
تاریخ انتشار:
16 اردیبهشت 1402
تعداد دانلود:
13
نرم‌افزار مورد نیاز:
Adobe Illustrator
فرمت فایل:
AI , EPS , JPG
ورژن:
2019 به بالا
لایه باز:
بله
حجم فایل:
7 مگابایت
مد رنگی:
RGB
رنگ:
آبی
رزولوشن:
72
سایز:
نامحدود