هنگام کار با فایل‌های دیجیتال، احتمالاً با اصطلاحاتی مانند «bitmap»، «EPS»، SVG یا «Vector» زیاد برخورد می‌کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با فایل‌های وکتور، فرمت‌های مختلف فایل‌های وکتور، چه زمانی و چرا باید از آن استفاده کرد، و اهمیت آن در میان دیگر تصاویر و فایل‌های گرافیکی آشنا کنیم. 

 

وکتور چیست؟ 

دو راه برای نشان دادن یک تصویر در دنیای دیجیتال وجود دارد: 

راه اول تشکیل یک تصویر با نقاط زیاد (همچنین به عنوان پیکسل) و راه دوم از طریق ساخت با اشکال هندسی. 

 

تصاویر استاندارد مانند عکس‌ها و اکثر تصاویر دیجیتال با استفاده از پیکسل ساخته می‌شوند. این تصاویر را بیت مپ یا تصاویر شطرنجی می‌نامند. بیت مپ‌ها توسط هزاران بلوک رنگی کوچک، پیکسل‌ها را تشکیل میدهند، به همین دلیل است که وقتی آن‌ها را بزرگنمایی می‌کنید، می‌توانید هر پیکسل را جداگانه شناسایی کنید. رایج‌ترین پسوندهای فایل برای تصاویر بیت مپ PNG، JPEG و GIF هستند. 

 

راه دوم، ساخت تصویر به صورت دیجیتالی یا همان وکتور است. از نظر فنی، وکتور تصویری است که توسط نقاط و خطوطی از فرمول‌های ریاضی ساخته شده است. به عبارت دیگر، یک بردار توسط صدها هزار خط و منحنی کوچک (که به عنوان مسیر نیز شناخته می‌شود) تشکیل می‌شود. به همین دلیل، می‌توانید به‌طور نامحدود روی یک وکتور زوم کنید و مانند یک تصویر عکس و اکثر تصاویر دیجیتال، شطرنجی، تار یا «پیکسلی» نمی‌شود. 

 

به عکس زیر دقت کنید. اگر این خط از پیکسل ساخته شده باشد، برنامه طراحی خط را با استفاده از بلوک (پیکسل) بر اساس کیفیت تصویر مورد نظر می‌سازد. اگر خط بردار باشد، برنامه به سادگی نقطه شروع و نقطه پایان را تعریف می‌کند و خود خط به صورت ریاضی بین آن‌ها ایجاد می‌شود. 

رایج‌ترین پسوندهای فایل‌های وکتور

SVG: یک فرمت تصویر برداری مبتنی بر XML برای وب است. XML یک زبان نشانه‌گذاری پرکاربرد است که هم برای انسان و هم برای ماشین قابل خواندن است و فایل‌های SVG توسط همه مرورگرهای مدرن پشتیبانی می‌شود. این فرمت رایجی است که برای لوگوها، نمادها، دکمه‌ها و به ویژه برای انیمیشن‌ها استفاده می‌شود. 

EPS: یک فرمت وکتور قدیمی است که توسط نرم‌افزارهای طراحی برای توصیف چگونگی تولید و چیدمان، تصاویر، یا نقاشی‌ها استفاده می‌شود. فرمت مدرن AI از ادوبی بر اساس فرمت EPS بود. 

PDF: یک فرمت مبتنی بر PostScript است که توسط Adobe ایجاد شده است و بیشتر در صنعت چاپ برای انعطاف‌پذیری و ظرفیت آن برای حفظ دقیق ظاهر و طرح اسناد ذخیره شده در این فرمت استفاده می‌شود. 

Adobe Illustrator: یک فرمت اختصاصی است که توسط Adobe برای نرم‌افزار Illustrator توسعه داده شده است، اما توسط بسیاری از برنامه‌های طراحی دیگر پشتیبانی می‌شود و معمولاً در بین طراحان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

CDR: در اصل یک پسوند اختصاصی توسعه یافته توسط Corelاست، فایل‌های CDR شامل یک فهرست فشرده فشرده از چندین فایل، از جمله فایل‌های XML و فرمت‌های ساختار یافته RIFF است. اکنون به طور گسترده در بسیاری از برنامه‌های طراحی مورد استفاده و پشتیبانی قرار می‌گیرد. 

 

فقط به این دلیل که فرمت فایل EPS، SVG، PDF یا هر یک از پسوندهای فایل‌های وکتور مرسوم است، به این معنی نیست که آنچه در داخل این فایل وجود دارد لزوماً وکتور است. همه این پسوندها عکس‌های بیت مپ را در خود می‌پذیرند، بنابراین می‌توانید برای مثال میتوان در یک فایل SVG یک تصویر بیت مپ داشته باشید. 

 

تفاوت بین وکتور و سایر تصاویر چیست؟ 

تفاوت اصلی بین وکتور و سایر تصاویر در وابستگی به اندازه یا وضوح است. همانطور که قبلا ذکر شد، اگر روی یک بیت مپ بیش از حد زوم کنید، می‌توانید تمام پیکسل‌های تشکیل دهنده آن را ببینید، در حالی که اگر روی یک تصویر برداری زوم کنید، همیشه واضح خواهد بود. 

به همین دلیل، امکان تغییر اندازه وکتور به هر اندازه‌ای وجود دارد و همیشه کیفیت بی‌عیب و نقصی خواهید داشت. برای مثال تصویر وکتور در سمت چپ هنگامی که بزرگنمایی زیاد است و تصویر شطرنجی در سمت راست تار شده و در لبه‌ها پخش می‌شود. 

تفاوت دیگر اندازه فایل است. یک فایل تصویر با وضوح بالا می‌تواند به طور قابل توجهی سنگین‌تر از همان فایل باشد، زیرا به عنوان تصویر با وضوح بالا باید میلیون‌ها پیکسل را جایگزین کند. 

 

چه زمانی باید از فایل‌های وکتور استفاده کنیم؟ 

اگر چه وکتورها بسیار انعطاف‌پذیر هستند، اما آیا همیشه باید از آن‌ها استفاده کنید؟ قطعا خیر! بستگی به نوع کاری که انجام می‌دهید دارد. 

زمانی که نیاز دارید گرافیک خود را در اندازه‌های مختلف یا در رنگ‌های مختلف نمایش دهید، وکتورها بسیار راحت‌تر و مفیدتر هستند. 

به عنوان مثال لوگوی یک شرکت را در نظر بگیرید، با استفاده از یک فایل وکتور می‌توان لوگوی شرکت را در سایت، کارت‌های ویزیت، ایمیل‌های ارسالی، ابتدای نامه‌های اداری و هر جایی که نیاز به استفاده از لوگو در سایزهای مختلف دارید بدون افت کیفیت استفاده کنید. 

اما برای تصاویر پیچیده و عکس ها، استفاده از تصاویر بسیار بهتر است. به عنوان سطح پیچیدگی جزئیات آسان‌تر برای دستیابی به پیکسل‌ها آسان‌تر است. با این حال، امکان دستیابی به تصاویر شگفت‌انگیز شیک با استفاده از وکتورها وجود دارد. 

با چه ابزارهایی میتوان فایل وکتور ساخت؟ 

نرم افزارهای ساخت و ویرایش فایل‌های وکتور به کاربران این امکان را می‌دهند که تصاویر مد نظر خود را به جای استفاده از دستورات پیچیده و خسته کننده هندسه و ریاضی، فقط با کلیک کردن در نرم‌افزار ایجاد و ویرایش کنند. 

تصاویر برداری ایجاد شده با استفاده از این برنامه‌ها را می‌توان به طور نامحدود بدون از دست دادن کیفیت مقیاس کرد. ابزارهای وکتور اغلب برای ایجاد تصاویر با وضوح بالا برای استفاده در وب، بازی‌ها و سایر رسانه‌های چند رسانه‌ای استفاده می‌شوند. 

 

Adobe Illustrator

اگر شما در مورد ایجاد وکتور جدی هستید، واقعا تنها یک انتخاب وجود دارد و آن Adobe Illustrator است. ساخته شده برای حرفه‌ای ها، به سادگی بهترین ویرایشگر بردار شما می‌توانید دریافت کنید، اگر شما می‌خواهید در طراحی گرافیک پیش بروید، شما باید بدانید که چگونه بهترین از آن را دریافت کنید. منحنی یادگیری اولیه می‌تواند کمی شیب دار باشد، به ویژه اگر شما برای ایجاد آثار هنری برداری جدید هستید، اما هنگامی که شما راه‌های خود را یاد می‌گیرید، Illustrator شما را با تمام ابزارهایی که احتمالا نیاز دارید (و مقدار بیشتری را علاوه بر آن) پاداش می‌دهد. بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته برای به سرعت ردیابی آثار هنری موجود، به طوری که شما می‌توانید آن را بر روی صفحه نمایش ویرایش کنید. 

 

Sketch 

بهترین محصولات با Sketch شروع می‌شود. ایجاد، نمونه اولیه، همکاری و تبدیل ایده‌های خود به محصولات باورنکردنی با پلتفرم قطعی طراحی دیجیتال. بیش از یک میلیون طراح - از فریلنسرها تا برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان - هر روز از Sketch برای تبدیل ایده‌های خود به محصولات باورنکردنی استفاده می‌کنند. 

 

Affinity Designer 

Affinity Designer برنده مفتخر جایزه طراحی اپل در سال ۲۰۱۵، الهام بخش تصویرسازی در ابزاری قوی و براق است. این تصویرگر نوآورانه با ترکیب طراحی وکتور و تکمیل شطرنجی به طور طبیعی در یک ابزار، به ایده‌های شما اجازه می‌دهد جریان پیدا کنند. به زبان ساده، سرعت، قدرت و دقت آن باعث می‌شود که خلق هنر دوباره سرگرم‌کننده و خودانگیخته شود و در عین حال نتایج عالی را هم در macOS و هم در ویندوز ارائه می‌کند. 

 

Adobe Illustrator Draw

برنامه‌ای که به شما امکان می‌دهد ایده‌های خود را به آثار هنری با کیفیت تولید تبدیل کنید، در تلفن همراه خود طرح‌های وکتور آزاد و زیبا را خود ایجاد کنید. 

 

CorelDRAW 

CorelDRAW® Graphics Suite مجموعه کاملی از برنامه‌های طراحی حرفه‌ای برای تصویر برداری، طرح‌بندی، ویرایش عکس و موارد دیگر است که به‌طور خاص برای پلتفرم مورد نظر شما طراحی شده است. یک جعبه ابزار گرافیکی جامع، مملو از همه چیزهایی که برای ارائه محصولات نهایی فوق‌العاده نیاز دارید.

 

Inkscape

Inkscape یک برنامه ویرایش متن باز و رایگان است که عمدتا برای استفاده در لینوکس استفاده میشود. 

 

Adobe Capture

با مبدل وکتور قدرتمند ما، تصاویر روی دستگاه تلفن همراه خود را به بلوک‌های سازنده خلاقانه برای همه طرح‌های خود تبدیل کنید.

 

Amadine

برای کاربران اپل، یک ویرایشگر وکتور با قابلیت‌های فوق العاده وجود دارد. Amadine، بیش از اندازه کافی برای اکثر طراحان وجود دارد، چه می خواهید از آن برای تصویر، طراحی گرافیک، طراحی رابط کاربری یا فقط آیکون‌های مقیاس‌پذیر استفاده کنید. 

 

DesignEvo

DesignEvo یک پلتفرم طراحی است که به کاربران کمک می‌کند تا در عرض چند دقیقه به صورت رایگان لوگوهای سفارشی ایجاد کنند، حتی بدون نیاز به تجربه طراحی. 

 

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی شما را با فایل‌های وکتور و ابزارهای ایجاد و ویرایش آن آشنا کنیم. 

اگر دانش کافی برای طراحی وکتورهای حرفه‌ای ندارید، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید فایل‌های وکتور متنوع را در بخش دانلود فایل وکتور افرافایل به راحتی تهیه کنید.

فایل های مرتبط
نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.