فایل‌های گرافیک برداری مقیاس‌پذیر (SVG) معمولاً برای لوگوها، نمادها و سایر تصاویر غیر عکاسی در یک وب‌سایت استفاده می‌شوند. به‌عنوان یک فرمت فایل برداری، SVGها تصاویر واضح و شفافی را ارائه می‌دهند که در هراندازه‌ای مقیاس‌پذیر هستند. بیایید به تمام جزئیات این فرمت فایل گرافیکی انعطاف‌پذیر نگاه کنیم و به «فایل SVG چیست؟» و تمام سؤالات متداول پاسخ دهیم. 

 

فایل SVG چیست؟ 

SVG یک فرمت فایل برداری مبتنی بر XML است که از کد برای ارتباط نحوه نمایش تصویر استفاده می‌کند. این کد حاوی تمام اطلاعات لازم در مورد اشکال، رنگ‌ها و متن تشکیل‌دهنده تصویر است. اگرچه فرمت فایل SVG برای هر وکتوری مفید است، اما بیشتر برای تصاویر نمایش‌داده‌شده در یک وب‌سایت یا اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. 

 

ازآنجایی‌که تصاویر برداری از خطوط، منحنی‌ها و اشکال به‌جای پیکسل استفاده می‌کنند، می‌توانند به هراندازه‌ای بدون ازدست‌دادن وضوح مقیاس‌پذیر باشند. چندین نوع دیگر از فرمت‌های فایل برداری، از جمله. ai، . eps، . cdr وجود دارد که در مقاله‌های بعدی معرفی خواهند شد. بااین‌حال، به دلیل اینکه SVG مبتنی بر XML است، در مقایسه با فرمت‌های دیگر منحصربه‌فرد است. 

 

فایل‌های SVG چگونه کار می‌کنند؟ 

وقتی یک فایل SVG را در حال استفاده می‌بینید، به خروجی تصویری کد XML نگاه می‌کنید. کد نحوه نمایش تصویر را تعیین می‌کند. این بسیار شبیه به نحوه دیدن و تعامل ما با وب‌سایت‌های ساخته شده توسط کد است. 

 

نحوه بازکردن یک فایل SVG

اکثر مرورگرهای وب مدرن از فایل‌های SVG پشتیبانی می‌کنند. اگر می‌خواهید یک فایل SVG را مشاهده کنید، می‌توانید آن را مستقیماً در یک مرورگر وب (مانند کروم، فایرفاکس، سافاری یا مایکروسافت اج) باز کنید و پیش‌نمایش تصویر را ببینید. درحالی‌که این احتمالاً ساده‌ترین راه برای مشاهده یک فایل SVG است، شما نمی‌توانید فایل را از طریق مرورگر ویرایش کنید. 

 

می‌توانید از برنامه‌های ویرایش برداری مانند Adobe Illustrator، Inkscape یا CorelDRAW برای باز کردن، مشاهده و ویرایش فایل‌های SVG استفاده کنید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز تغییراتی را اعمال کنید و فایل را در SVG یا فرمت فایل برداری دیگری ذخیره کنید. 

 

برخی از نرم افزارهای مبتنی بر پیکسل مانند فتوشاپ به شما امکان می‌دهند فایل‌های SVG را باز کنید. با این حال، در این فرآیند باید فایل را شطرنجی (بیت مپ) کنید. در نتیجه، فایل دیگر وکتور نخواهد بود. 

 

مزایای فایل‌های SVG

در این بخش مهم‌ترین مزایای استفاده از این فرمت گرافیک برداری را با هم بررسی خواهیم کرد:

مقیاس‌پذیری بسیار بالا

مانند سایر وکتورها، فایل‌های SVG را می‌توان به هر اندازه یا وضوحی بدون از دست دادن وضوح بزرگ کرد. به عنوان مثال، لوگو و نمادها در یک وب سایت ممکن است در اندازه‌های مختلف برای بازدیدکنندگانی که از دسکتاپ، تبلت یا گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، نمایش داده شوند. اگر تصویر در فرمت شطرنجی بود، مانند یک فایل PNG، بدون از دست دادن وضوح، اندازه آن افزایش نمی‌یافت. با این حال، همان لوگو یا نماد در قالب SVG انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد. 

 

پشتیبانی توسط مرورگرهای وب

اگرچه چندین نوع دیگر از فایل‌های برداری وجود دارد، اما SVGها متمایز هستند؛ زیرا می‌توانند توسط مرورگرها خوانده و نمایش داده شوند. اگر با فرمت فایل برداری دیگری مانند. ai یا. eps کار می‌کنید، باید تصویر را به فرمت SVG تبدیل کنید یا آن را شطرنجی کنید (معمولاً فرمت PNG) تا از آن در یک وب سایت استفاده کنید. با این حال، اگر تصویر را با فرمت SVG دارید، نیازی به تبدیل نیست و می‌توانید آن را همانطور که در یک وب سایت است استفاده کنید. 

 

قابلیت ویرایش

فایل‌های SVG را می‌توان در Adobe Illustrator، Inkscape یا CorelDRAW مانند هر فایل وکتور دیگری ویرایش کرد. با این حال، فایل‌های SVG منحصر به فرد هستند زیرا می‌توانید آن‌ها را با ویرایشگرهای متن و ویرایشگرهای کد نیز ویرایش کنید. البته در ایلاستریتور یا سایر نرم افزارهای طراحی، می‌توانید وکتور را به صورت بصری ویرایش می‌کنید. با یک ویرایشگر متن یا ویرایشگر کد، می‌توان کد فایل را ویرایش کرد، که سپس بر خروجی تصویری تأثیر می‌گذارد. 

 

حجم بسیارپایین

SVGها اغلب حجم فایل کمتری نسبت به فرمت‌های تصویر شطرنجی مانند PNG یا JPG دارند. با این حال، این بستگی به سطح جزئیات در تصویر دارد. به عنوان مثال، تصاویر ساده مانند لوگوها و نمادها معمولاً در فرمت SVG کم حجم‌تر هستند. از طرف دیگر، اگر سعی کنید یک تصویر با جزئیات بسیار زیاد مانند یک عکس را به فرمت SVG تبدیل کنید، اندازه فایل به دلیل تمام کدهای مورد نیاز می‌تواند بسیار زیاد شود. 

 

حجم فایل یکی از نکات ضروری برای طراحان وب و رابط کاربری است. فایل‌های گرافیکی کوچک‌تر سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، که منجر به تجربه کاربری بهتر می‌شود. 

 

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

اگر یک JPG یا PNG در یک وب سایت شامل متن باشد، موتورهای جستجو نمی‌توانند آن متن را بخوانند. با این حال، SVGها بیشتر برای موتورهای جستجو مناسب هستند، زیرا متن درون کد قابل خواندن است. اگر SVG در صفحات شما شامل کلمات کلیدی است که مردم به دنبال آن هستند، ممکن است باعث افزایش رتبه شما شود. فایل‌های SVG می‌تواند توسط گوگل ایندکس شود، صرف نظر از اینکه به تنهایی یا در یک فایل HTML قرارگرفته اند. 

 

فایل‌های SVG برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

لوگوها

SVGها معمولاً برای لوگوها استفاده می‌شوند زیرا لوگوها معمولاً طرح‌های ساده‌ای هستند. در حالی که فرمت SVG برای لوگوهایی که به صورت آنلاین نمایش داده می‌شوند ایده آل است، برای چاپ یا سایر موارد استفاده از لوگوها نیز پیشنهاد می‌شود. 

 

نمادها

وب سایت‌ها اغلب دارای آیکون هستند. فرمت SVG برای این استفاده ایده آل است زیرا نمادها می‌توانند در هر اندازه‌ای بدون کاهش وضوح نمایش داده شوند. استفاده از فرمت فایل گرافیکی شطرنجی مانند PNG در صورتی که تصاویر بیت مپ در اندازه بزرگ‌تر تار و پیکسلی نشان داده می‌شوند. 

 

نمودارها

فرمت تصویر SVG برای نمودارها ایده آل است. همچنین می‌توان انیمیشن را در نمودار گنجاند، به عنوان مثال، یک نمودار میله‌ای که رشد می‌کند. 

 

تصاویر

تصاویر برداری همچنین می‌توانند از فرمت SVG استفاده کنند. بنابراین اگر در Adobe Illustrator، Inkscape، CorelDRAW یا برنامه‌های دیگر مبتنی بر بردار کار می‌کنید، می‌توانید طرح‌ها و تصاویر خود را در قالب SVG ذخیره کنید. در واقع SVG فرمت فایل اصلی Inkscape است. 

 

تصاویر متحرک

افزودن افکت‌های انیمیشن به تصاویر SVG با کمک CSS و جاوا اسکریپت امکان‌پذیر است. بسیاری از وب سایت‌ها از انیمیشن برای جلب توجه بینندگان استفاده می‌کنند. با کمی خلاقیت، می‌توانید دنیایی از انیمیشن‌های با کیفیت بسازید. 

 

چه زمانی SVGها مناسب نیستند؟

اگرچه استفاده از فرمت فایل SVG مزایای قابل توجهی دارد، اما برای هر تصویری انتخاب مناسبی نیست. فرمت‌های شطرنجی مانند JPG یا PNG برای تصاویر بسیار دقیق و پیچیده مانند عکس‌ها بهترین هستند. اگر بخواهید یک عکس را به فرمت SVG تبدیل کنید، برخی از جزئیات از بین رفته و اندازه فایل بسیار زیاد خواهد بود. 

 

نحوه ایجاد یک فایل SVG

برای ایجاد SVGهای خود نیازی به دانش کدنویسی یا XML ندارید. در عوض، شما به سادگی تصویر را به صورت بصری در نرم افزاری که از فرمت SVG پشتیبانی می‌کند (Illustrator، Inkscape، یا CroelDRAW) طراحی می‌کنید. سپس، هنگامی که فایل را ذخیره می‌کنید، انتخاب می‌کنید که آن را به عنوان یک فایل SVG ذخیره کنید. 

 

تبدیل به SVG

چند راه برای تبدیل انواع فایل‌های تصویری دیگر به SVG وجود دارد. اگر فایل تصویر شما در حال حاضر در فرمت برداری دیگری است (پسوندهای فایل مانند. ai، . eps یا cdr.)، می‌توانید آن را در یک برنامه طراحی مبتنی بر برداری باز کنید و به سادگی با انتخاب SVG به عنوان نوع فایل، دوباره آن را ذخیره کنید. 

 

اگر فایل در حال حاضر در قالب شطرنجی مانند PNG یا JPG است، می‌توانید از ابزار آنلاینی مانند Vector Magic برای تبدیل خودکار استفاده کنید. با این حال، تبدیل خودکار گزینه جالبی نیست، بنابراین بهتر است در قالب برداری برای لوگوها و سایر تصاویری که ممکن است به عنوان SVG مورد نیاز باشند، طراحی کنید. همچنین، ابزارهای تبدیل مانند Vector Magic با تصاویر بسیار ساده بهترین نتیجه را خواهند داشت و ممکن است با تصاویر دقیق‌تر مشکل داشته باشند. 

 

نتیجه گیری

SVG یک فرمت فایل برداری است که معمولاً برای گرافیک در وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها در مواقع ضروری استفاده می‌شود. به‌جای استفاده از فرمت فایل شطرنجی (مانند JPG یا PNG) برای لوگو یا نماد، می‌توان از فرمت SVG استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که تصویر وضوح و وضوح را در هراندازه‌ای حفظ می‌کند. فرمت SVG منحصربه‌فرد است زیرا انواع دیگر فایل‌های برداری (مانند EPS، AI، CDR) را نمی‌توان به‌صورت آنلاین استفاده کرد.

 اگر جزء طراحان وبی هستید که سرعت لود سایت و کیفیت آبجکت های گرافیکی موجود در سایتتان برایتان اهمیت زیادی دارد و بخصوص با جا افتادن نمایشگرهای رتینا که کاربرد بسیاری دارند پیشنهاد میکنیم از فرمت تصویری svg استفاده کنید و تا حد امکان سعی کنید تصاویر بسیار پیچیده و پراز رنگ و گرادیانت را در این فرمت به کار نبندید.

اگر به دنبال خرید با کیفیت ترین وکتورهای متنوع هستید، ما در در افرافایل، فایل های متنوعی قرار داده ایم تا تمامی شما عزیزان علاقمند بتوانید با کمترین هزینه طرح مورد نظر خود را انتخاب نمایید و یا درآمدزایی خود را شروع کنید.

فایل های مرتبط
7 گل دوربری شده با کیفیت

7 گل دوربری شده با کیفیت

فواد ظهیری فواد ظهیری

تاریخ انتشار: 09 فروردین 1403
فایل لایه باز لیبل و برچسب فروش و تخفیف ویژه
فایل لایه باز لیبل و برچسب فروش و تخفیف ویژه
فایل لایه باز لیبل و برچسب فروش و تخفیف ویژه
نظرات کاربران
برای ارسال نظر ابتدا وارد و یا عضو سایت شوید.